« Ήρθαν να μας πάρουν τα μαρμαρένια λιθάρια με τον Σταυρό επάνω οι ορκισμένοι οχθροί αλλά έπεσαν στον μαρμαρωμένο βασιλιά και όπου φύγει- φύγει»
Γράφει ο Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας
Σε μια εποχή που μας λένε να συνηθίσουμε την αυτοκεφαλία της σκοπιανής εκκλησίας, σε μέρες που παίζονται τα πάντα σχετικά με την πορεία μας ως έθνους μέσα στο ιστορικό επέκεινα, σε κρίσιμους καιρούς που βάλθηκαν να μας τα πάρουν όλα κάνουμε μια έρευνα ψυχής, προσφορά στον πολύ-αδικημένο Πιστό Λαό της Πατρίδος.
Όλα αυτά για να ετοιμαζόμαστε την στιγμή που η γη θα ανοίξει και θα παρουσιάσει τους κρυμμένους θησαυρούς της.( ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ ο Αιτωλός)
Δεν είναι μόνο οι ενεργειακοί θησαυροί , είναι και οι πνευματικοί τέτοιοι ανυπολόγιστης αξίας.
Βοούν οι πέτρες…
« Αγ. Νικόλαος Βελιμίροβιτς, Επίσκοπος Αχρίδος
« Όταν ο Χριστός επήγε για τελευταία φορά στα Ιεροσόλυμα, ο λαός βγήκε σε προϋπάντησή του. Αναρίθμητα μάτια Τον κοίταζαν. Και αμέτρητα στόματα εφώναζαν με ενθουσιασμό: Ωσαννά Υιέ Δαβίδ! Ευλογημένος ο ερχόμενος… Ο Βασιλεύς του Ισραήλ!
Μα αυτό έκαμε τους Φαρισαίους και πρασίνισαν από το κακό τους! Και είπαν στο λαό, να μην κραυγάζει! Απάντησε ήρεμα ο Χριστός: «Αν αυτοί σιωπήσωσιν, οι λίθοι κεκράξονται». (Λουκ. 19, 40)
Και τώρα, είκοσι αιώνες μετά, με ερωτάς:
Πως είναι δυνατόν να φωνάξουν οι πέτρες;
Σού απαντώ: Με πολλούς τρόπους.»
Ποιοι είναι αυτοί οι τρόποι;
Τα διάσπαρτα μακεδονικά ταφικά μνημεία της Ελληνικοτάτης Μακεδονίας μαζί με αναγνωρισμένου φήμης επιστήμονες έστω και με όψιμες δηλώσεις τους , βοούν στα αυτιά των σκοπιανών και των διεθνών χορηγών τους, ΜΕΓΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ.
Τα ίδια χώματα της Μακεδονίας και όλης της Ελλάδος βοούν ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΠΑΥΛΟ.
Όταν έρχονται οι ξένοι να επισκεφτούν το Αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων γνωρίζουν πολλά, υποθέτουν περισσότερα και « μας ματιάζουν» για τους θησαυρούς που έχουμε και δεν έχουν αυτοί.
Συγκεκριμένα η ανώτερη γερμανική πολιτική ελίτ φαίνεται να ενδιαφέρεται για τον συγκεκριμένο χώρο.
Θέτουμε το εξής λογικό ερώτημα που είναι ισχυρό επιχείρημα να αναρωτηθούμε, τι έχουμε και τι δεν κάνουμε;
« -πως είναι δυνατόν μια αρχαία πολιτεία- πολίχνη όπως οι Αρχαίοι Φίλιπποι που φυσικά δεν μπορεί να συγκριθεί με την πολυάριθμη αρχαία Ρώμη να έχει στην ιστορική διαδρομή της επάλληλες παλαιοχριστιανικές βασιλικές που τα απομεινάρια τους να δηλώνουν ότι το μέγεθος και η έκταση τους μπορεί να συγκριθεί μόνο με τον Άγιο Παντελεήμονα Αχαρνών στην Αθήνα ή την νέα μεγαλοπρεπή εκκλησία του ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ στην ΑΙΓΙΝΑ;»
« τι ήθελαν να τιμήσουν καταλλήλως οι πρόγονοι μας Ρωμιοί στους Φιλίππους , ποιο πρόσωπο Αγίου;»
« γιατί η Ρώμη δεν έχει τέτοιου μεγέθους παλαιοχριστιανικές αφιερωμένες, όπως των αρχαίων Φιλίππων, στον Απόστολο Παύλο, έστω στα παλαιοχριστιανικά ή μεσοβυζαντινά χρόνια, ενώ κόπτεται ότι βρήκε την ταφική λάρνακα του Αποστόλου Παύλου ;»
Τα παρακάτω ισχυρίζεται το Βατικανό, είναι όμως έτσι;
« Όπως προκύπτει από τη ραδιοχρονολόγηση άνθρακα, τα λείψανα ανάγονται στον 1ο ή στον 2ο αιώνα.
«Το στοιχείο αυτό πιθανότατα επιβεβαιώνει την ομόφωνη και αδιαμφισβήτητη παράδοση που θέλει τα λείψανα του Αποστόλου Παύλου να βρίσκονται εδώ», δήλωσε ο προκαθήμενος της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, στη διάρκεια της τελετής λήξης του Έτους Αποστόλου Παύλου.
Μέσα στη σαρκοφάγο οι αρχαιολόγοι βρήκαν κόκκους από λιβάνι, αλλά και υπολείμματα από δύο λινά υφάσματα.
Παράλληλα, ανακοινώθηκε η ανακάλυψη και της αρχαιότερης προσωπογραφίας του Αποστόλου Παύλου στην κατακόμβη της Αγίας Θέκλας στη Ρώμη.
Σύμφωνα με την εφημερίδα του Βατικανού «L’Osservatore Romano», το φρέσκο – που χρονολογείται στα τέλη του 4ου αιώνα μ.Χ.- αποκαλύφθηκε στις 19 Ιουνίου.
Οι ανασκαφές στον τάφο του Αποστόλου Παύλου άρχισαν το 2002, μετά τις έντονες διαμαρτυρίες των πιστών ότι δεν μπορούν να τον επισκεφθούν.»
Μας πληροφορεί όμως ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ για άλλα πράγματα.
Μας πληροφορεί όμως ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ για άλλα πράγματα.
Στο ερευνητικό πόνημα του ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ συγγραφέν υπό του ιδίου ( το οποίο προκαλεί ηλεκτροπληξία στους σημερινούς αγαπητολόγους – παπόφιλους)
« ΜΕΛΕΤΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΑΙΤΙΩΝ ΤΟΥ ΣΧΙΣΜΑΤΟΣ (ΠΡΩΤΟΣ ΤΟΜΟΣ)
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ Δεκέμβριος 1998»
Ο ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ομιλεί για την Αποστολική διαδρομή του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ μέχρι την σημερινή Ισπανία, αφήνοντας αιχμές, ότι δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί το μαρτύριο του στην Ρώμη.
Όμως και άλλες πηγές μαρτυρούν περί αυτού:
« Στη Β’ προς Τιμόθεον επιστολή του, που έγραψε στη διάρκεια της δεύτερης φυλάκισής του στη Ρώμη και λίγο πριν από το μαρτύριό του (μεταξύ 64 και 68),δηλώνει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ότι πραγματοποίησε κάθε ευαγγελικό σχέδιο του, ότι το κήρυγμα του το είχαν ακούσει όλα τα έθνη (Β’ Τιμ. 4:17) και όχι, έχοντας πια αγωνιστεί τον καλό αγώνα, τελειώνει την επίγεια πορεία του περιμένοντας μόνο το στεφάνι της δικαιοσύνης από τον Κύριο, τον δίκαιο Κριτή (Β’ Τιμ. 4:8).
Με δυο λόγια οι παραπάνω καινοδιαθηκικές μαρτυρίες δηλώνουν, ότι ο Παύλος ήθελε να κηρύξει το ευαγγέλιο και στην Ισπανία, ότι του δόθηκε η ευκαιρία να το κάνει και ότι στα τέλη της ζωής του έγραφε με τρόπο που έδειχνε ότι το είχε πραγματοποιήσει. Από τις βιβλικές ενδείξεις, λοιπόν, δεν μπορούμε να παρα να θεωρήσουμε το ταξίδι του Aποστόλου στην Ιβηρική Χερσόνησο ως πιθανό ιστορικό γεγονός.
Υπάρχει, ωστόσο, και πλήθος μαρτυριών αγίων πατέρων και εκκλησιαστικών συγγραφέων, που ενισχύουν την άποψη του ευαγγελισμού της ισπανικής φυλής από τον απόστολο των εθνών (βλ.Paul de Ballester Convalier, Το ταξείδιον και το έργον του αποστόλου Παύλου εις την Ισπανίαν, Αθήναι 1954· του ίδιου ιστορία της Ισπανικής Ορθοδοξίας, τ. Α’, Αθήναι 1961, σελ. 77 κ. έ.· Γρηγορίου Δ. Παπαθωμά, Πήγε ο Απόστολος Παύλος στην Ισπανία; περ. «Θεολογία», τ. 60/4, Αθήναι 1989, σελ. 754-770)
Σύμφωνα με όλα τα τεκμήρια, λοιπόν, ο Παύλος ήταν ο πρώτος κήρυκας του Ευαγγελίου στην Ισπανία, όπως αναφέρει και η λατινική επιγραφή του ναού της Viana στή Νavarra: «Saulus, Praeco Crucis, fuit nobis primordia lucis (=ο Σαύλος, ο κήρυκας του Σταυρού, υπήρξε ο πρώτος φωστήρας μας).»
Μ.Σ.Π
(Περιοδικό «Πάντα τα έθνη» τ. 99)
Παγκόσμιο γεγονός θα είναι, ότι ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ βρίσκεται κοντά σε αυτούς που αγάπησε περισσότερο, εκεί τον έθαψαν , στους Φιλίππους της Ελληνικοτάτης Μακεδονίας του Μεγ. Αλεξάνδρου;
Να για ποία ΑΓΑΠΗ ομιλούμε!!
ΠΡΟΣ ΦΙΛΙΠΠΗΣΙΟΥΣ 1
« Φιλιπ. 1,1 Παῦλος καὶ Τιμόθεος, δοῦλοι Ἰησοῦ Χριστοῦ, πᾶσι τοῖς ἁγίοις ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ τοῖς οὖσιν ἐν Φιλίπποις σὺν ἐπισκόποις καὶ διακόνοις·
Φιλιπ. 1,1 Ημείς, ο Παύλος και ο Τιμόθεος, δούλοι του Ιησού Χριστού, εις όλους τους εν Χριστώ Ιησού πιστούς Χριστιανούς, που ευρίσκονται στους Φιλίππους μαζή με τους επισκόπους και τους διακόνους,
Φιλιπ. 1,2 χάρις ὑμῖν καὶ εἰρήνη ἀπὸ Θεοῦ πατρὸς ἡμῶν καὶ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Φιλιπ. 1,2 ευχόμεθα να είναι εις σας η χάρις και η ειρήνη από τον Θεόν και Πατέρα μας και από τον Κυριον Ιησούν Χριστόν.
Φιλιπ. 1,3 Εὐχαριστῶ τῷ Θεῷ μου ἐπὶ πάσῃ τῇ μνείᾳ ὑμῶν,
Φιλιπ. 1,3 Ευχαριστίας αναπέμπω στον Θεόν μου κάθε φοράν, που σας ενθυμούμαι.
Φιλιπ. 1,4 πάντοτε ἐν πάσῃ δεήσει μου ὑπὲρ πάντων ὑμῶν μετὰ χαρᾶς τὴν δέησιν ποιούμενος
Φιλιπ. 1,4 Παντοτε, εις κάθε μου δέησιν, με χαράν παρακαλώ και ικετεύω τον Θεόν δι’ όλους σας, να προοδεύετε εις την κατά Χριστόν πίστιν και ζωήν.
Φιλιπ. 1,5 ἐπὶ τῇ κοινωνίᾳ ὑμῶν εἰς τὸ εὐαγγέλιον ἀπὸ πρώτης ἡμέρας ἄχρι τοῦ νῦν,
Φιλιπ. 1,5 Ευχαριστώ τον Θεόν δια την συμμετοχήν σας εις την χάριν του Ευαγγελίου και στο έργον της διαδόσεώς του από την πρώτην ημέραν, που επιστεύσατε μέχρι σήμερον.
Φιλιπ. 1,6 πεποιθὼς αὐτὸ τοῦτο, ὅτι ὁ ἐναρξάμενος ἐν ὑμῖν ἔργον ἀγαθὸν ἐπιτελέσει ἄχρις ἡμέρας Ἰησοῦ Χριστοῦ,
Φιλιπ. 1,6 Είμαι δε βέβαιος εις τούτο ακριβώς, ότι δηλαδή ο Θεός, που ήρχισεν εις σας το αγαθόν αυτό έργον της σωτηρίας σας και της συμμετοχής σας εις την νέαν ζωήν του Ευαγγελίου, θα το φέρη εις άρτιον και τέλειον πέρας μέχρι της μεγάλης εκείνης ημέρας, της δευτέρας παρουσίας του Ιησού Χριστού.»
Τι μπορεί να μας λέει η τελευταία ακροστιχία της προς ΦΙΛΙΠΠΗΣΙΟΥΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗ; Ότι ο Απόστολος Παύλος θα βρίσκεται στους Φιλίππους καρδία και σώματι μέχρι της Δευτέρας Παρουσίας του Ιησού Χριστού;
ΕΔΩ στους Αρχαίους Φιλίππους τον τίμησαν από τα πρώτα κιόλας πρωτοχριστιανικά χρόνια με μεγάλα και υπέρλαμπρα οικοδομήματα, ενώ η Ρώμη ερχόταν πίσω και καταιδρωμένη.
· « Ανατολικά της αγοράς των Φιλίππων εκτείνεται το συγκρότημα του Οκταγώνου.
· Οι Φιλιππήσιοι στο χώρο αυτό, όπου υπήρχε ένας μεγάλος τάφος των Ελληνιστικών χρόνων, Μακεδονικού τύπου, ανήγειραν αμέσως μετά την κατάπαυση των τελευταίων διωγμών και την έκδοση του ενδίκτου των Μεδιολάνων (313 μ.Χ.) λατρευτικό Οίκο. Δηλαδή πριν την ανέγερση του μεγάλου οκταγώνου ναού, στη θέση αυτή της πόλης και σε επαφή με ελληνιστικό τάφο, που ανήκε σε εθνικό ήρωα, ιδρύθηκε το 313-343 επί επισκόπου Πορφυρίου, ο πρώτος ευκτήριος χριστιανικός οίκος της πόλης. Μετά τον θρίαμβο της Εκκλησίας και την ανέγερση μνημειώδους οκταγωνικού ναού, ο ελληνιστικός τάφος διατηρήθηκε στο μέσων των χριστιανικών προσκτισμάτων, θεωρούμενος ότι ανήκε στο χριστιανό μάρτυρα-Απόστολο Παύλο.
· Συνεπώς ο ευκτήριος οίκος του Πορφυρίου με τα ψηφιδωτά δάπεδα, με συμβολικές χριστιανικές παραστάσεις και κτητορικές επιγραφές, συνδυαζόμενος με τον ελληνιστικό τάφο, είναι από τα λίγα αρχαιολογικά ευρήματα που αποκαλύπτουν το μετασχηματισμό του εθνικού κόσμου σε χριστιανικό. Και μια μαρτυρία της παρουσίας του Παύλου στους Φιλίππους, όπως αποδεικνύεται, επίσης ότι πρώτος λατρευτικός οίκος στο συγκρότημα του Οκταγώνου είναι, προς το παρόν, το αρχαιότερο χριστιανικό κτίσμα λατρείας , αφιερωμένο στον πρωτοκορυφαίο Απόστολο των Εθνών και των Φιλίππων Παύλο, για τον εξωραϊσμό του οποίου ενδιαφέρεται και δαπανά ο Επίσκοπος Φιλίππων Πορφύριος.
· Οι ανασκαφές του Οκταγώνου από τον καθηγητή της βυζαντινής αρχαιολογίας Στ. Πελεκανίδη οδήγησαν στο μωσαϊκό δάπεδο του αρχαιοτέρου Ευκτηρίου Οίκου και στις ενδιαφέρουσες επιδαπέδιες επιγραφές του. Η μια και πολύτιμη αναφέρει: Ο ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΤΗΝ ΚΕΝΤΗΣΙΝ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ ΠΑΥΛΟΥ ΕΠΟΙΗΣΕΝ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ.
Φώτο από https://www.xronometro.com/paylos/
· Η επιγραφή αυτή είναι σπουδαιότατη για την ιστορία των χριστιανικών Φιλίππων και έχει ιδιαίτερη σημασία για το λατρευτικό συγκρότημα του Οκταγώνου, γιατί α) αναφέρει τον Επίσκοπο και αρωγό για τη μερική διακόσμηση του ναΐσκου, τον γνωστό από τη Σύνοδο της Σαρδικής (342-343 μ.Χ.) επίσκοπο Φιλίππων Πορφύριο. β) κατονομάζεται ο άγιος, απόστολος Παύλος, που στο όνομά του τιμάται ο ναός και γ) δηλώνεται η μορφή του κτίσματος ως βασιλικής.
· Το σύνολο του ψηφιδωτού, που καλύπτει το δάπεδο του δυτικού τμήματος του ναού, συνίσταται από διάφορα γεωμετρικά σχήματα, από τα οποία πολλά περιλαμβάνουν ζωικά και ανθικά θέματα. Στη νότια πλευρά του διαχώρου αποκαλύφθηκε επάνω σε λευκό κάμπο με μαύρα γράμματα και μια άλλη επιγραφή: “Χριστέ βοήθη του δούλου σου Πρίσκου (σ)υν παντί του οίκου αυτού”. Και η δεύτερη αυτή αναφέρεται στον επίσης αρωγό Πρίσκο και σε όλη την οικογένειά του και επικαλείται την βοήθεια του Κυρίου.
· Με την εδραίωση και επίσημα του χριστιανισμού στους Φιλίππους άρχισε να αναπτύσσεται και η χριστιανική ναοδομία σε ποικίλες αρχιτεκτονικές μορφές. Η άνθηση στη μικρή κατά βάση πόλη, ο πλούτος και η πολυτέλεια των μνημείων, οφείλεται στην έλξη και τη γοητεία που ασκούσε η αποστολική ανάμνηση και παρακαταθήκη και που βαθιά βίωνε το Πλήρωμα της Εκκλησίας των Φιλίππων» http://www.im-philippon.gr/index.php/mitropoli/topiki-agiologia/lithoi/147-euktirios
Τον τίμησαν τόσο πολύ οι βυζαντινή Ρωμιοί πρόγονοι μας, τον Απόστολο των Εθνών στους Αρχαίους Φιλίππους, αλλά και το επίνειο τους , την αρχαία Νεάπολη ( εκεί όπου αποβιβάστηκε για πρώτη φορά στην Ευρώπη) το ονόμαζαν ΧΡΙΣΤΟΥΠΟΛΗ επί 800 ολόκληρα χρόνια για να επισημάνουν το μεγάλο κοσμοιστορικό γεγονός της απόβασης της τετραμελούς Αποστολικής Συνοδείας ( Παύλου – Λουκά – Σίλα- Τιμοθέου ) που έφερε η αγιοπνευματική παραγγελία του οράματος του Μακεδόνα Άνδρα στον ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΠΑΥΛΟ και μέσω αυτής στους Έλληνες Μακεδόνες και στους Ευρωπαίους, το μήνυμα του Ευαγγελικού Λόγου δηλ. τον Ενσαρκωμένο- Εσταυρωμένο- Παθόντα και Ταφέντα αλλά Αναστημένο Κύριο ημών Ιησού Χριστού.( ΧΡΙΣΤΟΥΠΟΛΕΩΣ ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΗ πόνημα του Δρ. Κωνσταντίνου Βαρδάκα, εκδ. 2009)
Η ΧΡΙΣΤΟΥΠΟΛΗ έγινε Καβάλα , έτσι ήθελαν οι τούρκοι και παραμένει έτσι, για να θυμόμαστε το οθωμανικό παρελθόν της σε καιρούς που η τουρκία πάει όπως πάει...
Για να μη πω και άλλα…
Αλλά θα πω τούτο.
Σε μια συνεργασία που είχαμε με τον μακαριστό μητροπολίτη Φιλίππων Νεαπόλεως και Θάσου κ.κ. Προκόπιο πάνω σε ιστορικά και γεωπολιτικά δρώμενα μας είπε, ότι τον επισκέφτηκαν Αμερικάνοι καθηγητές ιστορίας- αρχαιολογίας και του επέστησαν την προσοχή, ότι διαθέτουν αρκετά στοιχεία που συνηγορούν ότι ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ των Εθνών Παύλος είναι θαμμένος στους Φιλίππους.
Σε μια τέτοια εποχή που ζούμε …
Και οι Λίθοι Κεκράξονται. Δεν είναι μόνο θαμμένος στην Ελληνικοτάτη Μακεδονία ο Μ. Αλέξανδρος , είναι και ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ;
Να είστε καλά αδελφοί που κάνατε τον κόπο να διαβάσετε τα παραπάνω.
ΒΟΗΘΕΙΑ μας ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ των Εθνών Θείος Παύλος.
Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας