Ελληνορωμαϊκά!

Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2025

ΣΤΩΜΕΝ καλώς ..το ΑΓΙΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΚΟΨΕΙ ΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΣΦΡΑΓΙΣΜΑ

 

" φώτο μια ιδέα τι έρχεται εν ολίγοις  στα ΣΤΕΝΑ , στο ΣΟΥΕΖ , στον Περσικό Κολπο,  στην Ερυθρά θάλασσα και γενικά στην Μέση Ανατολή και στην Μεσοποταμία  με σκοπό να αποφορτιστεί το μέτωπο στην Ουκρανία και να αποφύγουν προς το παρόν στην ΕΕ να τους επιτεθεί η Ρωσική Μηχανή και για αυτό θα της ανοίξουν δουλειές προς κάτω ..στο ενδιάμεσο σενάριο είμαστε εμείς , το ΑΙΓΑΙΟ και τα Βαλκάνια" 


τελείωσε η λογική ..αν ζούμε... ζούμε με το ΘΕΙΟ ΕΛΕΟΣ

Ο ΚΥΒΟΣ ΕΡΡΙΦΘΗ - ΕΠΙΚΡΑΤΕΙ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ 

το θέμα  νόμιμης  παραμονής στην προεδρία του Β.Ζελένσκι θέτει ο Πόυτιν καθότι  η Ρωσία δεν θεωρεί ότι είναι εκλεγμένος πρόεδρος, αφού ο πρώτος κατάργησε τις εκλογές λόγω πολέμου

Με  λίγα λόγια   δεν δέχεται να υπογράψει ο Ζελένσκι εκ μέρους της Ουκρανίας.

τα πάρε δώσε - έλα είναι φρούδες ελπίδες ίσα - ίσα για να νομίζουν κάποιοι  ότι είναι σωτήρες και ειρηνοποιοί.

τι γίνεται από εδώ και εμπρός 

ΣΤΩΜΕΝ καλώς ..το ΑΓΙΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΓΙΑ  ΝΑ ΔΙΑΚΟΨΕΙ ΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΣΦΡΑΓΙΣΜΑ 

Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας 

Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2025

αυτή είναι προφητεία και όχι παίξε γέλασε - Ιερομάρτυς και ΑΓΙΟΣ μας ειδοποίησε

 

φώτο 1,2 ΠΗΓΗ
 (+29 Νοεμβρίου 1979 μ.Χ.) μνήμη μεγάλου ΑΓΙΟΥ και Μάρτυρος 

Από το πρωί θέλαμε να τα επισημάνουμε αυτά καθότι ραγδαία γεγονότα στην Μέση Ανατολή και στην περιοχή της Παλαιστίνης που ήδη εκεί ξεκίνησαν παραλληλίζονται εν έτει 2025 με το Όρος Θαβώρ, όπου έγινε το ιστορικό γεγονός της Μεταμορφώσεως .

Και επειδή για τους Ορθόδοξους Μεταμόρφωση σημαίνει ΦΩΣ καί όχι τα ψεύτικα φώτα λαμπιόνια που μας άναψαν οι τυφλοπόντικες του πλανήτη , εμείς θα προσευχόμαστε και θα επιμένουμε πάνω σε αυτό να έρθει δηλαδή και η δική μας προσωπική μεταμόρφωση και η μεταμόρφωση του Έθνους μας …


Διαβάζουμε λοιπόν ..
Η προφητεία διατυπώθηκε από τον Άγιο Φιλούμενο τον Αγιοταφίτη το 1978, ενώπιον του Όρους Θαβώρ, όπου έγινε η Μεταμόρφωση του Κυρίου και αφορά τον Γ΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και την σαρωτική κάθοδο των Ρωσικών Στρατευμάτων, που θα γίνουν στις ημέρες μας, καθώς ο Άγιος τόνισε ότι θα τα δούμε εμείς, ενώ εκείνος όχι, γιατί τότε δεν θα ζει.



ΑΓΙΟΣ ΦΙΛΟΥΜΕΝΟΣ: “Παιδιά μου, θα σας πω κάτι το οποίο εσείς θα ζήσετε, αλλά εγώ δεν θα ζω για να το δω.
Μέχρι εδώ, στον κάμπο δηλαδή του Θαβώρ, θα έρθει ο Ρωσικός Στρατός!

Ο Πανιερώτατος Μητροπολίτης Μόρφου αναφέρει την συγκλονιστική μαρτυρία του Σκευοφύλακα του Παναγίου Τάφου π. Παντελεήμονος, για μια πολύ σημαντική προφητεία του Αγίου Φιλουμένου, ο οποίος μαρτύρησε στο Φρέαρ του Ιακώβ έναν χρόνο μετά την διατύπωσή της (+29 Νοεμβρίου 1979 μ.Χ.).
Πηγή https://www.noiazomai.gr/

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ

Πώς σήμερα εμείς θα τα δούμε όλα αυτά ;

Πώς θα διαχειριστούμε τον Προφητικό Λόγο;

Πώς θα βρούμε πίσω από την επιβεβαίωση των Προφητειών και των δυσκολιών που θα προκύψουν την Μετάνοια , την οποία όμως έπρεπε ήδη να την βρούμε γιατί το μέλλον Άδηλον για τον καθένα και το μόνο βέβαιο η Αιωνιότητα

ΣΤΩΜΕΝ καλώς

Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας


"θαυμάζοντας" Παραγκουπόλεις

 


ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ : Η Ρωσία έχει απάντηση απέναντι στην προκλητική απόφαση των ΗΠΑ να επιτρέψει στην Ουκρανία να χτυπήσει το έδαφος του Kursk με πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς...

Η Ρωσία ανακοίνωσε τη δυνατότητα χτυπημάτων στην Ουκρανία με νέα όπλα που δεν έχουν χρησιμοποιηθεί έως τώρα στον πόλεμο, ως απάντηση στα πλήγματα μεγάλης εμβέλειας στη Ρωσική Ομοσπονδία από δυτικά όπλα μεγάλης εμβέλειας, προειδοποίησε ο πρόεδρος της Κρατικής Δούμας της Ρωσικής Ομοσπονδίας Vyacheslav Volodin.
Σύμφωνα με τον ίδιο, σε περίπτωση χτυπημάτων με πυραύλους μεγάλης εμβέλειας, «η Ρωσία θα αναγκαστεί να απαντήσει».
«Η χρήση όπλων μεγάλης εμβέλειας δεν θα αλλάξει την κατάσταση στο πεδίο της μάχης, αλλά θα επιδεινώσει τη μοίρα της Ουκρανίας είναι δυνατή η χρήση νέων οπλικών συστημάτων που δεν έχει χρησιμοποιήσει η Ρωσική Ομοσπονδία στο έδαφος της Ουκρανίας», έγραψε ο πρόεδρος της Κρατικής Δούμας.
Ας θυμηθούμε ότι νωρίτερα η Ρωσική Ομοσπονδία άλλαξε το πυρηνικό της δόγμα, σύμφωνα με το οποίο είναι πλέον δυνατή η χρήση πυρηνικών ως απάντηση σε μη πυρηνικά χτυπήματα στο έδαφός της με τη συμμετοχή δυτικών χωρών.
Ωστόσο η Ρωσία δεν θα επιλέξει χτυπήματα με τα πυρηνικά... μια επιλογή θα ήταν να χρησιμοποιήσει τον «πατέρα όλων των βομβών»

Τρόμος - Η Ρωσία ζεσταίνει τον «πατέρα όλων των βομβών» - Χτυπά σαν πυρηνικό όπλο, με 44 τόνους εκρηκτικά ισοπεδώνει το Κίεβο...
 ...πιθανή χρήση από τη Ρωσία της FOAB (ο πατέρας όλων των βομβών), της πιο βαριάς συμβατικής βόμβας που κατασκευάστηκε από τη Ρωσία.
Η επίσημη ονομασία του FOAB είναι ATBIP (Aviation Thermobaric Bomb of Increased Power).
Η βόμβα ζυγίζει περίπου 7.100 κιλά και φέρεται να έχει εκρηκτική απόδοση ισοδύναμη με 44 τόνους TNT.
Ο FOAB είναι ένα θερμοβαρικό όπλο, το οποίο είναι ιδιαίτερα καταστροφικό λόγω της ικανότητάς του να εκρήγνυται στον αέρα, δημιουργώντας ένα κύμα έκρηξης υψηλής πίεσης και ένα παρατεταμένο φαινόμενο καύσης.
Αυτό το καθιστά εξαιρετικά αποτελεσματικό έναντι οποιωνδήποτε στόχων, συμπεριλαμβανομένων δομών, οχυρώσεων και προσωπικού.
Ο FOAB αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά στο κοινό το 2007, επιδεικνύοντας τις προόδους της Ρωσίας στα συμβατικά όπλα.
Η Ρωσία ανέπτυξε τη βόμβα ως απάντηση στην Αμερικανική MOAB, που συχνά αναφέρεται ως η «Μητέρα όλων των βομβών».

ΝΑ ΞΕΡΟΥΜΕ ΟΜΩΣ ΤΙ ΛΕΜΕ 
Η ΡΩΣΙΑ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΘΑ ΙΣΟΠΕΔΩΣΕΙ ΤΟ ΚΙΕΒΟ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΟΙΤΙΔΑ ΤΗΣ ..ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΤΥΠΗΣΕΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΑ ΚΤΙΡΙΑ 
ΑΛΛΑ ΑΝ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙ ΜΕ ΝΕΑ ΟΠΛΑ ΘΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙ  ΣΤΙΣ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΥΤΙΚΩΝ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΠΑΡΑΓΚΟΥΠΟΛΕΙΣ ΤΙΣ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΕΣ ΤΟΥΣ .
ΦΥΣΙΚΑ ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΤΙΚΟΙ ΤΑ ΙΔΙΑ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΡΩΣΟΥΣ 
" οι μεγάλες πόλεις θα γίνουν Παραγκουπόλεις" ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ ο ΑΙΤΩΛΟΣ 
" θα κοιμηθείτε κανονικά και το πρωί θα είναι διαφορετικά" ΑΓΙΑ ΜΑΤΡΩΝΑ η Ρωσίδα 
ΣΤΩΜΕΝ καλώς 

Φορτώνουν τώρα την Ρουμανία με κάθε λογής Στρατηγικά όπλα και θυμόμαστε την Προφητεία: «Σε μια μέρα, η Ρουμανία θα καταληφθεί από 3 ξένες χώρες, την Ουγγαρία, τη Βουλγαρία και τη Ρωσία. Η βροχή της φωτιάς θα πέσει πάνω της. Το Βουκουρέστι θα γίνει δεύτερη Ιερουσαλήμ».

 

 

28 Νοεμβρίου 1989
"O άνθρωπος προσεύχεται στον Θεό να τον λυτρώσει από στενοχώριες και ο Θεός παρακαλεί τον άνθρωπο ν' ΑΛΛΑΞΕΙ συμπεριφορά. Κρίνετε τώρα, ποιός ποιόν πρέπει ν' ακούσει πρώτος"

Όσιος Αρσένιος Μπόκα
γεννιέται στις 29 Σεπτεμβρίου 1910 και τελειώνετε οσιακά στις 28 Νοεμβρίου του 1989

" Κάποια στιγμή, από περιέργεια, και ο δικτάτορας της Ρουμανίας Νικολάε Τσαουσέσκου ενδιαφέρθηκε για μια συνάντηση με τον μεγάλο πνευματικό,σύμφωνα με την εφημερίδα Jurnalul Naţional. Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 τον πήγαν στον Τσαουσέσκου,ο οποίος τον ρώτησε:

«Εϊ παπά,άκουσα ότι προλέγεις το μέλλον των ανθρώπων. Για μένα τι ξέρεις;»διηγείται η ανηψιά του π. Αρσενίου,Ζωή Ντειάν.

 Η απάντηση όμως χάλασε την διάθεση του κομμουνιστή ηγέτη: «Θα σας σκοτώσουν και τους δύο σε μια μεγάλη γιορτή(σ. σ. εκτελέστηκαν στις 25 Δεκεμβρίου 1989)

Αυτοί βέβαια δεν τον πίστεψαν και ζήτησαν από την φρουρά να τον πάρουν από μπροστά του και να μην τον ξαναδεί ποτέ,είπε η Ζωή Ντειάν." 

http://www.orp.gr/wordpress/?p=13919


ΦΩΤΟ σύνθεση ΦΙΛΙΠΠΙΑ ΒΕΝΕΤΣΑΝΟΥ

«Πολλοί θα αφήσουν τη Ρουμανία και θα μεταναστεύουν σε χώρες του εξωτερικού, αλλά λίγοι θα επιστρέψουν πίσω. Ωστόσο, θα έρθει ο καιρός που όλοι τους θα θέλουν να επιστρέψουν, αλλά κανείς δεν θα μπορεί, επειδή η Ρουμανία θα περιβάλλεται από φλόγες».

Η προφητεία συνεχίζεται με τον π. Αρσένιο να προειδοποιεί ότι:

«Σε μια μέρα, η Ρουμανία θα καταληφθεί από 3 ξένες χώρες, την Ουγγαρία, τη Βουλγαρία και τη Ρωσία. Η βροχή της φωτιάς θα πέσει πάνω της. Το Βουκουρέστι θα γίνει δεύτερη Ιερουσαλήμ». «Αυτό που εννοούσε ήταν ότι το Βουκουρέστι θα καταστραφεί όπως η Ιερουσαλήμ (το 70 μ. Χ.) και δεν θα μείνει πέτρα πάνω στην πέτρα.

Αλλά ο προφήτης συνεχίζει παρηγορώντας εκείνους που έχουν πανικοβληθεί λέγοντας ότι «η Παναγία γονατιστή θα προσεύχεται στο Θεό για τη συγχώρεση της Ρουμανίας».

Ο πατέρας Αρσενίος Μπόκα είπε ότι ζούμε στους έσχατους χρόνους και ότι η πρωτεύουσα της Ρουμανίας, το Βουκουρέστι θα σβηστεί από το πρόσωπο του πλανήτη από τη φωτιά.

Προσευχήθηκε στον Θεό για τη σωτηρία των Αμερικανών λέγοντας:

«Θεέ μου σε παρακαλούμε μην τιμωρήσεις τους Αμερικανούς, συγχώρεσέ τους και ελέησέ τους, και αυτοί είναι δημιουργήματά Σου», και ο Θεός πήρε το πνεύμα του και του έδειξε σε τι κατάσταση είναι πραγματικά η Αμερική, μετά από αυτό ο π. Αρσενίος είπε: «Ναι Θεέ μου, είναι άξιοι της καταστροφής»!

Αμέσως μετά από αυτό, ζωγράφισε στην εκκλησία Draganescu, αυτό που παρουσιάστηκε στον ορίζοντα της Νέας Υόρκης με το Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου φλεγόμενο, προφητεύοντας έτσι τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11/9.

Ανάμεσα σε πολλά άλλα πράγματα που σχετίζονται με την Αμερική, ο π. Αρσένιος προφήτευσε επίσης την καταστροφή της αποστολής του Apollo 13, την εφεύρεση των κινητών τηλεφώνων, ακόμα και τα διαστημικά λεωφορεία.

Προειδοποίησε επίσης ότι τις έσχατες ημέρες οι θρησκείες όλο και περισσότερο θα ενδιαφέρονται για τον Οικουμενισμό (επιφανειακή ένωση χωρίς δογματική αλήθεια). Αυτή είναι μια από τις μεγαλύτερες αρέσεις όλων των εποχών. Είναι η αίρεση όλων των αιρέσεων!...[2]

Η πτώση της Εκκλησίας θα είναι από τους ιδίους της τους υπηρέτες, τα όργανα της Δύσης. Τα αποτελέσματά της είναι τα σάπια συντρίμμια που πέφτουν, ακόμα κι αν είναι επίσκοποι, ιερείς, μοναχοί η λαϊκοί. Ας επιστρέψουμε στην αγία παράδοση, στα δόγματα και στους κανόνες των αγίων πατέρων των 7 οικουμενικών Συνόδων. Διαφορετικά, θα πάμε στην Κόλαση, συμπεριλαμβανομένων και των επισκόπων μας! Θεός φυλάξοι!" 

https://www.imdleo.gr/diaf/2022/p.Arsenios_Boca.html


" Δώστε μας τις καλύτερες μητέρες (ταπεινές και πιστές στον Θεό) και θα σας δώσουμε τους καλλίτερους ανθρώπους.

Δεν υπάρχει καμμία ανώτερη τέχνη από την τέχνη της αγωγής.

Πολλές φορές το χάος της κοινωνίας ξεκινά από το πρώτο κύτταρό της, την αδιάφορη Χριστιανική Οικογένεια.

– Ο Ιησούς Χριστός και Θεάνθρωπος τρέχει παντού αοράτως ζητώντας πάντοτε τους αδελφούς Του (Ματ.28,10) μέχρι να τους οδηγήση όλους στην σωτηρία και στον Πατρικό Οίκο. Αυτό το έργο θα το κάνη μέχρι τέλος του κόσμου.

–Ο πόθος του Θεού για τον μεγαλύτερο αμαρτωλό είναι ανώτερος από τον πόθο της αγάπης του μεγαλυτέρου Αγίου για τον Θεό.

***

Όποιος θέλει να νικήσει τον κόσμο, ας προσεύχεται στον Πατέρα ή μυστικά ή με το νου του για όποιον ζει στο σκοτάδι της άγνοιας και της αμαρτίας. Η υπομονή στην πίεση του κακού, η συγχώρηση των αδελφών μας και η μυστική προσευχή γι’ αυτούς ενώπιον του Θεού είναι οι πνευματικές δυνάμεις, με τις οποίες μεταστρέφουμε προς το καλύτερο τον κόσμο με τις κακίες του. Επιμένοντας σ’ αυτό το έργο μπορείς να γίνεις αιτία σωτηρίας και των εκ του κόσμου αδελφών σου».

Τους εχθρούς, πρέπει να τους θεωρούμε σαν τους καλύτερους ευεργέτες μας. Πως να μη τους ευχαριστήσουμε, πως να μη προσευχηθούμε γι᾿ αυτούς για να τους διαφυλάττει ο Κύριος και να τους οδηγήση στην σωτηρία. Όταν προσευχώμεθα, η προσευχή μας να είναι περισσότερη γι᾿ αυτούς, παρά για τους αληθινούς ευεργέτες μας..

Υπάρχουν και δάκρυα αόρατα. Δεν πρέπει βέβαια να κλαις για να σε βλέπει ο κόσμος. Η βαθιά Μετάνοια είναι τα αόρατα δάκρυα. Αισθάνεσαι ξαφνικά πόσο αμαρτωλός είσαι και αμέσως αναβλύζουν τα δάκρυα από τα μάτια σου.

Μακάριος είναι εκείνος, ο οποίος ταπεινώνει τον εαυτό του σε όλα, διότι αυτός θα υψωθή.

Είναι προτιμώτερο να υποφέρης το κακό, παρά να γίνης αιτία του κακού. Είναι προτιμώτερη η λύπη σ᾿ αυτόν που υποφέρει αδίκως, παρά η χαρά σ᾿ αυτόν που εργάζεται με αδικία.
Εάν εμείς συγχωρούμε, θα συγχωρηθούμε. Ο Κύριος είπε και δεν αρνείται τον λόγο Του. Όπως εμείς συμπεριφερώμεθα προς τους συναθρώπους μας, έτσι θα συμπεριφερθή και σ᾿ εμάς ο Θεός. Ο Θεός μας έδωσε την κρίσι μας στα χέρια μας.

Μάταιες είναι οι προσευχές και οι ασκήσεις του ανθρώπου εκείνου, ο οποίος διατηρεί στην καρδιά του κακία εναντίον του πλησίον του. Η προσευχή αυτού που έχει μέσα του κακία για τον άλλον ομοιάζει με τον σπόρο που έπεσε στην πέτρα. Όπου δεν υπάρχει η ειρήνη, εκεί δεν υπάρχει ο Θεός!

Νίκησε το κακό με το καλό! Μείνε πρόβατο και με την δύναμη του Χριστού θα νικήσεις τους λύκους!" 


η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ είναι ποίηση , ο οικουμενισμός πεζογράφημα των πεζοδρομίων;

 

σαν σήμερα κοιμήθηκε ο όσιος γέροντας Αρσένιος Μπόκα 28 Νοεμβρίου του 1989


ΦΩΤΟ Σημεία των καιρών 3  ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ

Φώτης Κόντογλου | 8 Νοεμβρίου 1895 - 13 Ιουλίου 1965 |

Οἱ ἄνθρωποι καταντήσανε σὰν ἄδεια κανάτια,
καὶ προσπαθοῦν νὰ γεμίσουν τὸν ἑαυτό τους,
ρίχνοντας μέσα ἕνα σωρὸ σκουπίδια:
ἐκθέσεις μὲ τερατουργήματα, μπάλλες,
ὁμιλίες καὶ ἀερολογίες,
καλλιστεῖα, ποὺ μετριέται ἡ ἐμορφιὰ μὲ τὴ μεζούρα,
ἠλίθιους καρνάβαλους, συλλόγους λογῆς-λογῆς
μὲ γεύματα καὶ μὲ σοβαρὲς συζητήσεις γιὰ τὸν ἴσκιο
τοῦ γαϊδάρου, συνδέσμους ἀφιερωμένους
στοὺς ἀποθεωμένους ἄνδρας τῆς Εὐρώπης
κι ἕνα σωρὸ ἀλλὰ τέτοια.
Αὐτή, μὲ μιὰ ματιά, εἶναι ἡ εἰκόνα
τῆς ἀνθρωπότητας σήμερα,
ποὺ νὰ μὴν ἀβασκαθῇ!
Ποῦ νὰ βρεῖ κανένας καταφύγιο;
Δόξα στὸν Θεό, ποὺ ὑπάρχει ἀκόμα κάποιο καταφύγιο
γιὰ μᾶς ποὺ δὲν εἴμαστε σὲ θέση νὰ νοιώσουμε
«τὸ μεγαλεῖο τῆς ἐποχῆς μας».
Δόξα στὸν θεὸ ποὺ ὑπάρχουν ἀκόμα κάποιοι τόποι
ποὺ δὲν τοὺς ἐξήρανε αὐτὴ ἡ φυλλοξήρα ποὺ λέγεται
σύγχρονος πολιτισμός.


Φώτης Κόντογλου | Μυστικά άνθη |

οι "ιεραποστολές" των προκαθημένων με ομπρέλες στην Νίκαια της Βιθυνίας; θα πάει πολύς κόσμος ήδη ταξιδεύουν

 

φωτο και τα υπέρβαρα  φορτηγά  μέσα στην ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ για να μην πατήσει το πόδι του ο Πάπας και τους " βεβηλώσει" το φρέσκο  τέμενος;


Βαρομετρικό χαμηλό φέρνει ισχυρές βροχές έως το Σάββατο στην Κωνσταντινούπολη 


Δεν φαίνεται να βγαίνει ήλιος για πολύ ώρα....που να βγει;


του την έρριξε του σουλτάνου με το καλησπέρα "δεν θα τους κάνεις όλους μουσουλμάνους"

 


Λίγο μετά τις 18:00 αφίχθη ο Πάπας Λέων ο 14ος στην
 Κωνσταντινούπολη

«Η ομογενοποίηση» της Τουρκίας θα αποτελούσε εκπτώχυνση

Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πάπας Λέων Γ’ κάλεσε την Τουρκία «να γίνει παράγοντας σταθερότητας και προσέγγισης ανάμεσα στους λαούς» εφιστώντας την προσοχή κατά της «ομογενοποίησής» της, κατά τη διάρκεια της συνάντησής του με τον τούρκο πρόεδρο Ταγίπ Ερντογάν στην Αγκυρα.

«Μπορεί η Τουρκία να είναι ένας παράγοντας σταθερότητας και προσέγγισης ανάμεσα στους λαούς στην υπηρεσία μίας δίκαιης και βιώσιμης ειρήνης», δήλωσε ο πάπας τονίζοντας ότι η χώρα αποτελεί επίσης «ένα σταυροδρόμι ευαισθησιών η ομογενοποίηση των οποίων συνιστά εκπτώχυνση». ΠΗΓΗ

ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ ΤΟΥ ΒΑΤΙΚΑΝΟΥ ΛΕΝΕ ΟΤΙ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΟΥ ΠΑΠΑ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟ- ΑΥΤΑ ΑΚΟΥΕΙ Ο ΕΡΝΤΟΓΑΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΙΧΙΑΖΕΙ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΔΕΛΦΟΥΣ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΥΣ.

ΘΑ ΧΟΡΤΑΣΟΥΜΕ ΧΕΙΡΟΦΙΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΛΟΓΥΔΡΙΑ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΜΟΝΗ ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ. 

ΚΑΛΗ ΥΠΟΜΟΝΗ ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΘΕΑΣΗ 

ΣΤΩΜΕΝ καλώς 

αφού έγινε νονός της τεχνητής νοημοσύνης που είναι "καταστροφή" - τώρα να του πούμε πως να μας απαλλάξει από το "βαπτιστήρι" του;


ΣΕ ΜΙΑ ΕΠΟΧΗ ΠΟΥ ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ ΤΡΕΛΑ

ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ:   

Ο νονός της τεχνητής νοημοσύνης προβλέπει την ολοκληρωτική κατάρρευση της κοινωνίας 

 Ο Geoffrey Hinton, ένας από τους τρεις κορυφαίους επιστήμονες που θεωρούνται οι «νονοί» της τεχνητής νοημοσύνης, συνεχίζει να προειδοποιεί με δραματικό τόνο για τις επιπτώσεις της τεχνολογίας που ο ίδιος βοήθησε να θεμελιωθεί.


Σε δημόσια συζήτηση με τον γερουσιαστή Μπέρνι Σάντερς στο Πανεπιστήμιο Georgetown, ο Hinton παρουσίασε μια ζοφερή εικόνα για το πώς η τεχνητή νοημοσύνη θα αναδιαμορφώσει την κοινωνία, την οικονομία και τον παγκόσμιο συσχετισμό ισχύος.

Με βάση όσα δήλωσε, η επανάσταση της AI δεν μοιάζει σε τίποτα με τις παλαιότερες τεχνολογικές αλλαγές που δημιούργησαν νέες θέσεις εργασίας καθώς κατέστρεφαν άλλες. Αντιθέτως, υποστήριξε ότι αυτήν τη φορά ο άνθρωπος δεν θα έχει εναλλακτική: «Οι άνθρωποι που θα χάσουν τη δουλειά τους δεν θα έχουν άλλη δουλειά να κάνουν. Αν η τεχνητή νοημοσύνη γίνει τόσο έξυπνη όσο οι άνθρωποι — ή εξυπνότερη — τότε κάθε εργασία μπορεί να γίνει από μια μηχανή». Ο Hinton τόνισε ότι μεγάλες εταιρείες και ισχυροί επιχειρηματικοί παράγοντες «ποντάρουν» ακριβώς σε αυτήν τη δυνατότητα αντικατάστασης του ανθρώπινου εργατικού δυναμικού.


Ο Hinton, που τιμήθηκε το 2018 με το βραβείο Turing για την πρωτοποριακή δουλειά του στα νευρωνικά δίκτυα μαζί με τους Yann LeCun και Yoshua Bengio, έχει τα τελευταία χρόνια εξελιχθεί από κορυφαίο ερευνητή σε κορυφαίο επικριτή της ίδιας του της επιστήμης. Η αποχώρησή του από τη Google το 2023 συνοδεύτηκε από την παραδοχή ότι «μετανιώνει» για ένα μέρος του έργου του και από μια ολοένα και πιο αγωνιώδη στάση σχετικά με το μέλλον της AI.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ στον ΣΥΝΔΕΣΜΟ

αυτό που φοβούνται όλοι - μήπως η απόγνωση οδηγήσει σε πυρηνικό πλήγμα

 


 ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΟ ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΠΕΔΙΟ 

ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ:  

Ενώ οι Ρώσοι συνεχίζουν τα χειρουργικά χτυπήματα και η Οδησσός έγινε ξανά στόχος… το Γερμανικό μέσο ενημέρωσης προειδοποιεί πανικός επικρατεί στον Ουκρανικό στρατό, δεν έχουν στρατιώτες και τρομάζουν με την Ρωσική προέλαση…

Πρόσφατα το BN ανέφερε ότι οι Ουκρανοί στρατιώτες ξέμειναν από πολεμοφόδια και παραδόθηκαν αλλά αυτό στην περιοχή Sumy προσλαμβάνει διαστάσεις… πολλά τάγματα ξεμένουν από σφαίρες και άλλα πυρομαχικά και υποχωρούν…
Τα σημάδια πριν την ολική κατάρρευση…
Εν τω μεταξύ οι πόλεις Lyman στο Βόρειο Donetsk, Hulyaipole στην Ανατολική Zaporizhia, Novopavlivka στο Ανατολικό Dnipropetrovsk κατέρρευσαν… αφού οι άμυνες των Ουκρανών έσπασαν… στα πρώτα κύματα διείσδυσης των Ρωσικών Ειδικών Δυνάμεων.
Το Αμερικανικό Military Watch, τόνισε ότι το ρωσικό Su-30SM2 έγινε το πρώτο μαχητικό αεροσκάφος στον κόσμο που κατέστρεψε Patriot... το οποίο στην Ουκρανία απέδειξε ότι είναι πλέον ξεπερασμένο σύστημα

Politico: Ο Rubio ο ΥΠΕΞ των ΗΠΑ θέλει ειρήνη στην Ουκρανία πριν συμφωνήσουν σε εγγυήσεις ασφαλείας

Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Rubio, ενημέρωσε τους Ευρωπαίους συμμάχους για την πρόθεση της Ουάσινγκτον να συνάψει μια ειρηνευτική συμφωνία για την Ουκρανία προτού παράσχει εγγυήσεις ασφαλείας για το Κίεβο, αναφέρει το Politico.
«Ο Rubio είπε στους Ευρωπαίους συμμάχους ότι οι ΗΠΑ θέλουν μια ειρηνευτική συμφωνία πριν συμφωνήσουν σε οποιεσδήποτε εγγυήσεις ασφαλείας για την Ουκρανία»
Σύμφωνα με την πηγή του Politico, ο Υπουργός Εξωτερικών ανέφερε επίσης σε γενικές γραμμές διάφορα άλλα ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν μετά τη σύναψη της συμφωνίας.
Οι Ευρωπαίοι πίστευαν ότι αυτά περιλάμβαναν την εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας και τα παγωμένα περιουσιακά στοιχεία της Ρωσίας.
Την περασμένη εβδομάδα, ο Λευκός Οίκος ανακοίνωσε την ανάπτυξη μιας πρωτοβουλίας για την επίλυση της κατάστασης στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με ξένα μέσα ενημέρωσης, το σχέδιο περιλαμβάνει τη μεταφορά ολόκληρου του Donbass στον έλεγχο της Ρωσίας, την επίσημη αναγνώρισή του και της Κριμαίας ως ρωσικών εδαφών, το πάγωμα του μεγαλύτερου μέρους της γραμμής επαφής στις περιοχές Zaporizhia και Kherson, τη μείωση στο μισό του μεγέθους των Ουκρανικών Ενόπλων Δυνάμεων και την απαγόρευση της ανάπτυξης ξένων στρατευμάτων και όπλων ικανών να χτυπήσουν βαθιά στη Ρωσία.

Τελεσίγραφο σοκ στην Ουκρανία: «Θα αποσυρθείτε από το Donbass άμεσα, αλλιώς συνεχίσουμε μέχρι τέλους με... τα όπλα»

Εν συνεχεία, διατυπώθηκε το τελεσίγραφο του Putin για εκεχειρία στην... καθαρή του μορφή  Οι Ουκρανικές Ένοπλες Δυνάμεις είτε θα αποσυρθούν από τα εδάφη που κατέχουν, είτε ο Ρωσικός Στρατός θα το διασφαλίσει με την ισχύ που του παρέχουν τα όπλα του.
Ο Ρώσος Πρόεδρος Vladimir Putin έθεσε αυτή την απαράβατη προϋπόθεση για την παύση των εχθροπραξιών, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου μετά τη σύνοδο κορυφής του CSTO στο Μπισκέκ, σύμφωνα με το Tass.
«Τα Ουκρανικά στρατεύματα θα εγκαταλείψουν τα εδάφη που κατέχουν, και τότε οι μάχες θα σταματήσουν. Αν δεν αποχωρήσουν, θα το επιτύχουμε με τη δύναμη των όπλων», δήλωσε.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η Μόσχα συνεχίζει να λαμβάνει αιτήματα για παύση των εχθροπραξιών μέσω διαφόρων διαύλων.
Ο Ρώσος πρόεδρος δεν διευκρίνισε ποιοι είναι αυτοί.

Γεώργιος Αποστολάκης: Ψηφιακή ακεραιότητα, δικαίωμα στην «εκτός δικτύου ζωή» και το συνταγματικό πείραμα της Ελβετίας

Η ΕΛΒΕΤΙΑ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ ΜΑΣ ΑΝΟΙΓΕΙ ΝΕΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΕΒΟΜΕΝΟΙ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ. 
Φώτο ..λίγο πίσω από το Συντριβάνι της λίμνης της Γενεύης; είναι η οικία του Καποδίστρια και σήμερα Μουσείο , όπου οι Ελβετοί αποδίδουν στον μέντορα του Συντάγματος τους ιδιαίτερη τιμή ( αντίθετα εμείς τον δολοφονήσαμε ) ΣΤΩΜΕΝ καλώς ..να αλλάξουμε γρήγορα μυαλά 

ΜΙΑ ΣΤΟΧΕΥΜΕΝΗ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ ΕΜΠΕΡΙΣΤΑΤΩΜΕΝΗ ΚΑΙ ΕΠΙΚΑΙΡΗ

Διαβάζουμε με ενδιαφέρον :
Γεώργιος Αποστολάκης
Ο όρος digital integrity (γερμ. digitale Unversehrtheit, γαλλ. intégrité numérique) αναφέρεται στην αντίληψη ότι κάθε άτομο έχει θεμελιώδες δικαίωμα, όχι μόνο στην ιδιωτικότητα και στην προστασία των δεδομένων του, αλλά και στην προστασία της “ψηφιακής του υπόστασης”, δηλαδή της συνολικής του ταυτότητας και ύπαρξης στον ψηφιακό κόσμο. Η έννοια αυτή περιλαμβάνει στοιχεία όπως:

πρωτίστως, δικαίωμα σε “offline ζωή”, δηλαδή το δικαίωμα να μην εξαρτάται κανείς αποκλειστικά από ψηφιακές υπηρεσίες, να μην υποχρεούται να είναι διαρκώς συνδεδεμένος,
προστασία από κατάχρηση, αδιάκριτη ή ανεξέλεγκτη επεξεργασία δεδομένων που αφορούν την «ψηφιακή ζωή» του ατόμου,
ακεραιότητα και ασφάλεια δεδομένων στον ψηφιακό χώρο,
δικαίωμα στη “λήθη” (right to be forgotten), δηλαδή να μπορεί να διαγράφει ή να ελέγχει τα ίχνη του στον ψηφιακό χώρο,
έλεγχο ότι οι αποφάσεις που τον αφορούν, ειδικά όταν βασίζονται σε αλγορίθμους, αυτοματισμούς, ή τεχνητή νοημοσύνη, δεν λαμβάνονται χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση και χωρίς διαφάνεια.
Με άλλα λόγια, η ψηφιακή ακεραιότητα αντιπροσωπεύει έναν διευρυμένο πυρήνα ατομικών δικαιωμάτων, που αναγνωρίζει πως «η ζωή μας» πλέον δεν είναι μόνο υλική ή φυσική, είναι και ψηφιακή.
Ειδικότερα, η διάσταση του δικαιώματος σε “offline ζωή” (offline life) αποκτά ριζική σημασία: στην εποχή της πληροφορίας, της τεχνητής νοημοσύνης, της κοινωνικής δικτύωσης, της ψηφιακής ταυτοποίησης, η δυνατότητα να υπάρχω χωρίς να μετριέμαι, να μη χρειάζεται να είμαι συνεχώς διασυνδεδεμένος και «ελέγξιμος» είναι βασική προϋπόθεση της ελευθερίας και της αυτονομίας.
Β.- Η Ελβετία ως τόπος γεννήσεως του δικαιώματος (καντόνια, πρωτοβουλίες, όρια)
Στην Ελβετία συντελείται σήμερα ένα ενδιαφέρον συνταγματικό πείραμα: η έννοια της ψηφιακής ακεραιότητας προωθείται πλέον όχι μόνο σε καντονικά συντάγματα, αλλά και σε ομοσπονδιακό επίπεδο.

Καντόνι Γενεύης (Genève). Το 2020 η γαλλόφωνη παράταξη των Φιλελευθέρων (PLR) κατέθεσε λαϊκή πρωτοβουλία για την προσθήκη του δικαιώματος στην ψηφιακή ακεραιότητα. Η πρωτοβουλία μετασχηματίστηκε σε νομοθετική πρόταση για αναθεώρηση του βασικού νόμου του καντονιού και, τελικά, στις 18 Ιουνίου 2023 το λαϊκό δημοψήφισμα ενέκρινε με ποσοστό άνω του 94% την προσθήκη του άρθρου 21A στη Συνταγματική Χάρτα του Καντονιού: “Κάθε πρόσωπο έχει δικαίωμα στην ψηφιακή ακεραιότητα”. Το άρθρο κατοχυρώνει ρητά το δικαίωμα στην “offline ζωή”, στην προστασία από κατάχρηση δεδομένων, στη λήθη, και ρυθμίζει την επεξεργασία δεδομένων που εμπίπτει στην κρατική ευθύνη (π.χ. δημόσιες υπηρεσίες). 
Καντόνι Neuchâtel (Neuenburg). Με πρωτοβουλία που εγκρίθηκε από το κοινοβούλιο του καντονιού και στη συνέχεια υποβλήθηκε σε δημοψήφισμα, στις 24 Νοεμβρίου 2024 οι πολίτες ψήφισαν υπέρ της προσθήκης δικαιώματος ψηφιακής ακεραιότητας στο καντονικό σύνταγμα. Η ένταξη έγινε με ευρεία πλειοψηφία (περίπου 91,5%). 
Καντόνι Ζυρίχης (Zürich). Τον Μάρτιο του 2024 το «Κόμμα των Πειρατών» (Piratenpartei Zürich) κατέθεσε λαϊκή πρωτοβουλία (με 9.841 υπογραφές, δηλ. πολύ περισσότερες από τις απαιτούμενες) για την ένταξη του δικαιώματος στην ψηφιακή ακεραιότητα στο σύνταγμα του καντονιού. Η ψηφοφορία έχει οριστεί για τις 30 Νοεμβρίου 2025. Αν εγκριθεί, θα πρόκειται για σημαντική επέκταση του δικαιώματος, ειδικά στο σημαντικότερο, από πληθυσμιακή και οικονομική άποψη, καντόνι της Ελβετίας.
Αυτή η πολιτική και νομική διεργασία καταδεικνύει δύο πράγματα:

πρώτον, ότι η “ψηφιακή ακεραιότητα” δεν είναι έννοια μόνο θεωρητική ή ένα απλό αίτημα ακτιβιστών, αλλά έχει ήδη μετατραπεί σε συνταγματικό δικαίωμα στις παραπάνω οργανωτικές υποδιαιρέσεις (καντόνια) του ελβετικού κρατικού συστήματος,
δεύτερον, ότι η κατεύθυνση δεν είναι παρόμοια σε όλα τα καντόνια, αλλά σιγά-σιγά προτείνεται (ή υιοθετείται) όπου υπάρχει πολιτική βούληση, κοινωνική ευαισθητοποίηση ή ενεργά δίκτυα πολιτών και οργανώσεων που πιέζουν για αυτό.
Ωστόσο, σε ομοσπονδιακό επίπεδο, μέχρι στιγμής, η προσπάθεια δεν έχει περάσει: παρά τη σχετική “parliamentary initiative” που κατατέθηκε στις 29 Σεπτεμβρίου 2022 για να συμπεριληφθεί το δικαίωμα στην ψηφιακή ακεραιότητα στο Ομοσπονδιακό Σύνταγμα, το Εθνικό Συμβούλιο (Nationalrat) το απέρριψε τον Δεκέμβριο 2023, θεωρώντας ότι, επί του παρόντος, η προσθήκη θα είχε “κυρίως συμβολικό χαρακτήρα”. 
Αυτό σημαίνει πως στην Ελβετία σήμερα συντελούνται ουσιαστικές διεργασίες: το δικαίωμα στην ψηφιακή ακεραιότητα χτίζεται “από κάτω προς τα πάνω” (bottom-up), καντόνι προς καντόνι, ωστόσο όχι (ακόμα) ως ομοσπονδιακή καθολική εγγύηση.

Γ.- Πολιτική και νομική σημασία του δικαιώματος για “ζωή εκτός δικτύου”
Γιατί όμως είναι σημαντική η διάσταση του δικαιώματος αυτού στην ειδικότερη εκδήλωσή του της “offline ζωής”; Γιατί εξασφαλίζει:

Υπεράσπιση της αυτονομίας και της ελευθερίας επιλογής. Σε έναν κόσμο όπου οι ψηφιακές ταυτότητες, οι υπηρεσίες online, η ηλεκτρονική επικοινωνία, οι αλγοριθμικές αποφάσεις, οι βάσεις δεδομένων και τα προφίλ πολιτών γίνονται καθολικά, η υποχρέωση να είσαι πάντα διασυνδεδεμένος ισοδυναμεί με άτυπη επιβολή συμμόρφωσης. Το δικαίωμα για offline ζωή διακηρύσσει ότι ο πολίτης δεν πρέπει να μετατραπεί σε «ψηφιακό αντικείμενο» για να υπάρχει ως πλήρες υποκείμενο δικαιωμάτων.
Προστασία από κοινωνικό αποκλεισμό και κοινωνικό έλεγχο. Η ψηφιακή ζωή συχνά συνοδεύεται από συλλογή δεδομένων, κοινωνική βαθμολόγηση, προφίλ, αλγοριθμικές “αξιολογήσεις”. Έτσι, όποιος δεν συμμετέχει, μπορεί να βρεθεί αποκλεισμένος από κρίσιμες υπηρεσίες, πρόσβαση σε αγαθά, ακόμη και συμμετοχή στην κοινωνία. Το δικαίωμα στην ψηφιακή ακεραιότητα διασφαλίζει ότι η άρνηση συμμετοχής στην ψηφιακή ταυτότητα δεν σημαίνει αυτομάτως κοινωνική περιθωριοποίηση.
Θεμελίωση νέας ισορροπίας μεταξύ κράτους, τεχνολογίας και πολίτη. Αναγνωρίζοντας σε συνταγματικό επίπεδο το δικαίωμα στην ψηφιακή ακεραιότητα, το κράτος αναλαμβάνει νομική υποχρέωση, όχι απλά να προστατεύει τα δεδομένα, αλλά και να εξασφαλίζει την επιλογή του πολίτη να μην είναι συνεχώς ψηφιακός. Αυτό αναδιαμορφώνει τη σχέση εμπιστοσύνης, εξουσίας και αυτονομίας στο ψηφιακό κράτος.
Γι’ αυτό είναι κρίσιμο και εξαιρετικά ενδιαφέρον το αποτέλεσμα της 30.11.2025 στη Ζυρίχη. Αν το καντόνι της Ζυρίχης ψηφίσει «υπέρ» στις 30 Νοεμβρίου 2025, η επέκταση του δικαιώματος θα παύσει να αντιμετωπίζεται ως τοπική ιδιαιτερότητα (Γενεύη, Neuchâtel). Αναβαθμίζεται σε μία τάση που αποκτά ευρύτερο έδαφος. Θα στείλει ισχυρό πολιτικό μήνυμα: ότι ο ελβετικός ομοσπονδιακός πλουραλισμός μπορεί να οδηγήσει σε νέα γενιά δικαιωμάτων. Και ίσως να ρίξει ξανά φως στην παλαιότερη (από το 2018) πρόταση για ομοσπονδιακή συνταγματική κατοχύρωση. 

Δ.- Η ελληνική πραγματικότητα: υποχρεωτική ψηφιακή ταυτότητα, προσωπικός αριθμός και η απώλεια επιλογής

Συγκρίνοντας τώρα την ελληνική νομοθετική και πολιτική πρακτική δεν μπορούμε παρά να παραδεχτούμε πως, αντίθετα με την κατεύθυνση της ψηφιακής ακεραιότητας, στην Ελλάδα κυριαρχεί ο ψηφιακός καταναγκασμός:

Με το Προεδρικό Διάταγμα 40/2025 που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 11 του ν.4727/2020, έγινε θεσμικά υποχρεωτική η χορήγηση Προσωπικού Αριθμού (Π.Α.) σε κάθε φυσικό πρόσωπο που έχει ΑΦΜ ή ΑΜΚΑ, χωρίς να παρέχεται (νομικά) δικαίωμα άρνησης. 
Επίσης, η νέα “ψηφιακή ταυτότητα” (ηλεκτρονική ταυτότητα) της ΚΥΑ 8200/0-297647/10.4.2018, όπως τροποποιήθηκε με την ΚΥΑ 8200/0-109568/16.2.2023, εισάγει μια ενιαία, διασυνδεδεμένη ταυτότητα που λειτουργεί ως κλειδί για πρόσβαση σε δημόσιες υπηρεσίες, συναλλαγές, κρατική διοίκηση κ.λπ. 
Περαιτέρω, ούτε ο GDPR, ούτε ο ευρωπαϊκός κανονισμός eIDAS (εντός των ορίων του) παρέχουν δικαίωμα άρνησης στην ελληνική περίπτωση της ανωτέρω ψηφιακής ταυτότητας, δηλαδή η υποχρεωτικότητα δεν αντιστρέφεται από ευρωπαϊκούς κανόνες. 
Αυτό σημαίνει ότι στην Ελλάδα:

ο πολίτης δεν έχει επιλογή: είτε αποδέχεται τον προσωπικό αριθμό και την ψηφιακή ταυτότητα, είτε, πρακτικά, αποκλείεται από σημαντικές δημόσιες λειτουργίες και δικαιώματα (π.χ. πρόσβαση στην υγεία, φορολογία, κοινωνική ασφάλιση, δικαιοσύνη, διοίκηση).
η “ψηφιακή του υπόσταση” καθίσταται προϋπόθεση για την κανονική συμμετοχή στην κοινωνία. Με το δεδομένο αυτό, η αντίσταση ή η άρνηση λήψης και χρήσης των παραπάνω ψηφιακών εργαλείων δεν είναι μόνο προσωπική επιλογή, αλλά μετά βεβαιότητας οδηγεί σε αποκλεισμό, «αόρατη ζωή», κοινωνικό στιγματισμό.
Από νομική και πολιτική άποψη, αυτή η υποχρεωτικότητα μπορεί να χαρακτηριστεί ως ψηφιακός καταναγκασμός. Ένας τέτοιος όμως καταναγκασμός σαφώς συγκρούεται με τις αρχές της αυτονομίας, της ελευθερίας επιλογής, της ελευθερίας από εξαναγκασμούς (negative liberty), που θεωρούνται θεμέλιο των φιλελεύθερων δημοκρατιών.

Η υποχρεωτική ταυτοποίηση δια ψηφιακού μέσου μετατρέπει την ταυτότητα από ένα απλό μέσο επαλήθευσης της ταυτότητας σε όρο επιβίωσης μέσα στο κράτος. Ο πολίτης παύει να είναι υποκείμενο δικαιωμάτων και γίνεται «αντικείμενο διαχείρισης», με δεδομένα, αρχεία, κωδικούς, πίσω από μηχανισμούς και βάσεις δεδομένων που ελέγχονται από το κράτος.

Ακόμη κι αν οι προθέσεις είναι αυτές που συχνά δηλώνονται: «διοικητική απλούστευση», «ασφάλεια», «επιτάχυνση διαδικασιών», το αποτέλεσμα είναι συχνά αυταρχικό. Ο πολίτης δεν έχει εναλλακτική, δεν μπορεί να επιλέξει να ζήσει εκτός του ψηφιακού φακέλου του.

Ε.- Σύγκριση: Ελβετία και Ελλάδα. Το πολιτικό και νομικό δίλημμα

Η σύγκριση ανάμεσα στην ελβετική εμπειρία και στην ελληνική πραγματικότητα αποκαλύπτει ένα βαθύ πολιτικό και φιλοσοφικό δίλημμα για τον 21ο αιώνα:

Στην Ελβετία, το κίνημα για ψηφιακή ακεραιότητα αντιλαμβάνεται την ψηφιακή ταυτότητα ως ενδεχόμενο πεδίο εξουσίας, ελέγχου, και κοινωνικής πίεσης. Γι’ αυτό και επιλέγει να την αντιμετωπίσει μέσω συνταγματικής κατοχύρωσης δικαιωμάτων, με έμφαση στη προστασία του ατόμου και στην ελευθερία επιλογής. Η “offline ζωή” θεωρείται θεμελιώδες δικαίωμα, όχι μία ιδιοτροπία ή πολυτέλεια. Ο πολίτης δεν αναγκάζεται να ζει μέσα στο “ψηφιακό panopticon”, αλλά έχει το δικαίωμα να αποσυνδεθεί.
Στην Ελλάδα, η κατεύθυνση είναι αντίστροφη: η ψηφιακή ταυτότητα και ο προσωπικός αριθμός επιβάλλονται ως κανόνας, χωρίς (νόμιμη) δυνατότητα άρνησης, με αποτέλεσμα η ένταξη στο ψηφιακό σύστημα να λειτουργεί ως προϋπόθεση για την πλήρη συμμετοχή στην κοινωνία. Η “offline ζωή” δεν αναγνωρίζεται ως δικαίωμα, αλλά ως επιλογή που οδηγεί σε αποκλεισμό.
Από νομική άποψη, η ελληνική υποχρεωτικότητα εγείρει σοβαρά ερωτήματα για την ελευθερία, την προστασία των προσωπικών δεδομένων, την αντίθεση στην επιβολή ταυτότητας, καθώς και για το δικαίωμα στην ανωνυμία ή στην απόρρητη ζωή, στοιχεία που αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα των διεθνώς αναγνωρισμένων θεμελιωδώς δικαιωμάτων.

Από πολιτική άποψη, το ελληνικό σύστημα δείχνει τάση μετατροπής μιας ευκαιρίας για “τεχνολογική απλούστευση” σε δομική εξάρτηση: ο πολίτης χάνει την επιλογή, και η διαφορά μεταξύ “ψηφιακού” και “μη-ψηφιακού” γίνεται διαχωριστική γραμμή προσβασιμότητας, συμμετοχής, δικαιωμάτων. Μπορούμε έτσι να μιλάμε για ψηφιακό φασισμό, για τεχνοφασισμό!

Στ.- Γιατί έχει σημασία η ψηφοφορία της 30ης Νοεμβρίου 2025 στον Ζυρίχη

Η προγραμματισμένη ψηφοφορία στο καντόνι Ζυρίχης στις 30.11.2025 είναι κρίσιμη για διάφορους λόγους:

Αν εγκριθεί, η ένταξη του δικαιώματος στην ψηφιακή ακεραιότητα θα αφορά ένα από τα πιο δυναμικά και πυκνοκατοικημένα περιφερειακά κέντρα της Ελβετίας. Αυτό θα δώσει μεγάλη πολιτική βαρύτητα στην ιδέα.
Θα δείξει ότι δεν πρόκειται για μεμονωμένες πρωτοβουλίες (όπως στη Γενεύη ή Neuchâtel), αλλά για γενικευμένη τάση, ότι όλο και περισσότεροι πολίτες και καντόνια αναγνωρίζουν την ανάγκη για “ψηφιακό δικαίωμα” που υποστηρίζει, και δεν καταργεί, την ανθρώπινη ελευθερία.
Θα αποτελέσει ισχυρό μήνυμα προς ομοσπονδιακό επίπεδο: ότι υπάρχει περιθώριο, βάρος και δημοκρατική αποδοχή για την υιοθέτηση του δικαιώματος σε επίπεδο ελβετικής συνομοσπονδίας. Με άλλα λόγια, μπορεί να επηρεάσει μελλοντικές προσπάθειες ή και να ξανανοίξει τη συζήτηση στο ομοσπονδιακό Σύνταγμα.
Για όλους αυτούς τους λόγους, η 30η Νοεμβρίου 2025 δεν είναι απλώς μια τοπική ψηφοφορία· είναι ένα πολιτικό και νομικό πείραμα με διεθνή σημασία, που μπορεί να καθορίσει τη μορφή της “ψηφιακής πολυφωνίας” στον 21ο αιώνα.

Ζ.- Η Ελλάδα στο σταυροδρόμι: προς ψηφιακή κυριαρχία ή προς ψηφιακή υποταγή;

Με βάση τα παραπάνω, προκύπτουν δύο νομικο-πολιτικές θέσεις για την ελληνική πραγματικότητα:

Η υποχρεωτικότητα είναι επιστημονικά και πολιτικά προβληματική.
Από νομική άποψη, η υποχρεωτική χορήγηση ψηφιακής ταυτότητας και προσωπικού αριθμού χωρίς δικαίωμα άρνησης περιορίζει την αυτονομία του ατόμου, υπονομεύει την ελευθερία της επιλογής και μπορεί να συγκρούεται με θεμελιώδεις αρχές προστασίας δεδομένων, ανωνυμίας και ιδιωτικότητας.

Από πολιτική άποψη, η υποχρεωτικότητα μετατρέπει τον πολίτη σε “ψηφιακό υποκείμενο” υπό διαρκή καταγραφή, παρακολούθηση και ρύθμιση, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε αποκλεισμό κοινωνικό, στιγματισμό ή αδυναμία άσκησης των δικαιωμάτων του χωρίς συμμόρφωση.

Η ανάγκη για επαναπροσέγγιση: κατοχύρωση δικαιωμάτων, όχι καταναγκασμών.
Η εμπειρία της Ελβετίας δείχνει ότι υπάρχει δρόμος να θεμελιωθεί το δικαίωμα στην ψηφιακή ακεραιότητα, ως συνταγματικό δικαίωμα, με έμφαση στην επιλογή, την προστασία, την αυτονομία.

Για την Ελλάδα, μια τέτοια προσέγγιση θα σήμαινε να επιτραπεί στους πολίτες να έχουν εναλλακτική: είτε να υιοθετήσουν την ψηφιακή ταυτότητα, είτε να κρατήσουν την «αναλογική» υπόστασή τους χωρίς να χάνουν δικαιώματα. Να υπάρξει διάκριση ανάμεσα στην ψηφιακή διακυβέρνηση ως επιλογή και στην ψηφιακή ταυτοποίηση ως υποχρέωση.

Αυτό φυσικά απαιτεί νομική μεταρρύθμιση, νομική αναγνώριση δικαιωμάτων, και πολιτική βούληση.

Συμπέρασμα

Η αναγνώριση της ψηφιακής ακεραιότητας ως δικαιώματος, και ειδικά του δικαιώματος σε “offline ζωή”, δεν είναι μια γραφική, τεχνοφοβική αντίδραση στον ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά μια σοβαρή αναγκαιότητα για τη δημοκρατία, την ελευθερία, και την αξιοπρέπεια του ατόμου.

Η Ελβετία, με τις πρωτοβουλίες σε καντόνια όπως Γενεύη, Neuchâtel και πιθανώς Ζυρίχη, δείχνει ότι μπορεί να υπάρξει θεσμική ισορροπία ανάμεσα στην καινοτομία και τα δικαιώματα, ανάμεσα στο “ψηφιακό” και στο “ανθρώπινο”.

Η Ελλάδα, αντίθετα, κινδυνεύει να μετατρέψει την ταυτότητα και την εξυπηρέτηση από δημόσιες υπηρεσίες σε σύστημα αναγνώρισης και συμμόρφωσης: μια μορφή ψηφιακής υποταγής.

Αν ο στόχος είναι όντως η τεχνολογική πρόοδος και η “εκσυγχρονισμένη διοίκηση”, όπως η Κυβέρνηση διατείνεται, τότε δεν μας χρειάζεται η υποχρεωτικότητα· χρειάζεται νομική κατοχύρωση των δικαιωμάτων που προστατεύουν τον πολίτη, όχι με όρους διοικητικής ευκολίας, αλλά με όρους δημοκρατικών εγγυήσεων.

Σε διαφορετική περίπτωση, η υποχρεωτική χρήση τη ψηφιακής ταυτότητας και του προσωπικού αριθμού θα οδηγήσει όχι σε “ψηφιακή δημοκρατία”, αλλά σε “ψηφιακή βιοεξουσία”. Και αυτή στο όχι πολύ μακρινό μέλλον σε τεχνοφασισμό!

* Αντιπρόεδρος ΑΠ ε.τ.