Γράφει ο Δρ.Κωνσταντίνος Βαρδάκας
Από εκεί απουσιάζει τελείως η βλάστηση και κυριαρχεί ο ασβεστόλιθος με τις απότομες αιχμές του. Η θέα μέσα στο φαράγγι με την άγρια ομορφιά θα σας αποζημιώσει.Από αυτό το σημείο, το μονοπάτι κατηφορίζει μέσα στο φαράγγι και χρειάζεται περισσότερη προσοχή, καθώς οι βράχοι γλιστράνε. Σε κάποια σημεία, από τη μέση και μετά, στο μονοπάτι υπάρχουν μικρές πινακίδες που υποδεικνύουν τη διαδρομή, αλλά χρειάζεται προσοχή για τον εντοπισμό τους.
Φτάνοντας στο σπήλαιο θα αντικρίσουμε ένα στενό άνοιγμα και κάποια σκαλάκια που οδηγούν στην κύρια αίθουσα του σπηλαίου με ένα μικρό ιερό αφιερωμένο στον Άγιο Φίλιππο. Μέσα στο σπήλαιο απουσιάζει ο σπηλαιοδιάκοσμος, ωστόσο ο περιηγητής μπορεί να θαυμάσει τους εντυπωσιακούς ημιδιάφανους κρυστάλλους ασβεστίτη που υπάρχουν στη δεξιά πλευρά της αίθουσας.
Το σπήλαιο συνδέεται με ένα θρησκευτικό μύθο! Λέγεται πως στα χρονιά της Τουρκοκρατίας στα γύρω κτήματα μια οικογένεια μάζευε ελιές, μέχρι που το αγοράκι της οικογένειας χάθηκε μέσα στην πυκνή βλάστηση. Για μέρες δεν το έβρισκε κάνεις. Ώσπου μετά από χρονιά το παιδί εμφανίστηκε στα όνειρα των γονιών και υπέδειξε την τοποθεσία του σπηλαίου, όπου και βρέθηκε ο σκελετός του μαζί με μια εικόνα του Αγίου Φίλιππου. Ιστορικά το σπήλαιο έχει χρησιμοποιεί ως καταφύγιο και ασκηταριό κατά το παρελθόν. ΠΗΓΗ https://www.stonisi.gr/post/1564/bolta-sto-sphlaio-toy-agioy-filippoy-sto-faraggi-ths-thermhs
Στην περιοχή Λαγκόβαρδος το σπήλαιο του Αγίου Φίλιππα, πήρε το όνομα από κάποιον ασκητή που λεγόταν Φίλιππος και ασκήτευε εκεί. Λέγεται ότι ο Άγιος αυτό ασκητής, είχε κάποτε ένα μοσχαράκι, και όταν έμαθε ότι οι κάτοικοι της Θερμής, υπέφεραν από μεγάλη πείνα που μάστιζε όλη την περιοχή, έσφαξε το ζώο και το κρέμασε για να το τεμαχίσει σε ένα δοκάρι που στηριζόταν στην οροφή του σπηλαίου. Κατόπιν, μοίρασε το κρέας στους χωρικούς, ευχαριστημένος για την ελεημοσύνη που είχε κάνει. Επιστρέφοντας όμως, στο σπήλαιο είδε έκπληκτος να στέκει στην είσοδό του το μοσχαράκι ολοζώντανο! ( Στρατής Ανδριώτης)
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΝΤΕΟ https://youtu.be/r9LaCovscbQ?si=NzbEytjXN-daCgns
Αυτές όμως οι πέτρες και οι οπές της γης αδελφοί στα άγια χώματα μας είναι γεμάτες ΑΓΙΟ ΦΩΣ .
τι λέει το Απολυτίκιο του Αποστόλου Φιλίππου:
"Θείαν έλλαμψιν του Παρακλήτου, εισδεξάμενος πυρός εν είδει, παγκοσμίως ως αστήρ ανατέταλκας, και της αγνοίας τον ζόφον διέλυσας τη θεία αίγλη, Απόστολε Φίλιππε. Όθεν πρέσβευε Χριστώ τω Θεώ, δεόμεθα, δωρήσασθαι ημίν το μέγα έλεος."
ΘΕΙΑΝ ΕΛΛΑΜΨΙΝ ΤΟΥ ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ χαρακτηρίζει τον Απόστολο Φίλιππο που Οικονομία Θεού γιορτάζει μαζί με τον Φωτιστή της Μυστικής Θεολογίας τον Μέγα Γρηγόριο τον Παλαμά που με την θεωρία του Ακτίστου Φωτός κατατροπώνει την Δυτική Κακοδοξία.
Και τώρα αδελφοί πως συνδέεται ο Απόστολος των Ελλήνων Άγιος Φίλιππος με τον Φωτιστή της Ορθοδοξίας Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά και μάλιστα πάνω σε ένα ακριτικό νησί μας ;
"Η περιοχή της Θερμής έχει σπουδαία θρησκευτική παράδοση που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα. Σε όλη την ευρύτερη περιοχή της, υπάρχουν σπήλαια, λείψανα παλαιών Μονών και παλαιοχριστιανικών Ναών που την καθιστούν χώρο υψίστης θρησκευτικής σημασίας. Ο λόφος των Καρυών που σήμερα είναι κτισμένο το μοναστήρι του Αγίου Ραφαήλ, λέγεται ότι πήρε το όνομα από τους μοναχούς που είχαν έρθει από τις Καρυές του Αγίου Όρους. Ονομάζεται και Ένηπτος γιατί έζησαν εκεί ασκητές, νηπτικοί Πατέρες που ασκούσαν τη νηπτική προσευχή.
Το βουνό που διαδέχεται τον λόφο των Καρυών λέγεται Παντέρα. Εκεί υπάρχουν φυσικές κοιλότητες όπου έζησαν ασκητές, καθώς και σε μία συνεχόμενη βουνοσειρά με σπήλαια που αργότερα ονομάστηκε «Παλαμάς». Οι ασκητές γνώριζαν καλά την ιστορία της περιοχής.
Τον 14ο αιώνα από το Άγιο Όρος οδηγήθηκαν στη Θερμή πολλοί ησυχαστές. Οι παραδόσεις αναφέρουν ότι οι ασκητές που ήρθαν εκείνη την εποχή στη Θερμή, ήταν από τους κορυφαίους οπαδούς και μαθητές του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, που ήταν θερμός απολογητής των εμπειριών της θέας του ακτίστου φωτός μόνο από τους Ορθοδόξους. Την παράδοση αυτή ενισχύει και η ονομασία «Παλαμάς», μιας μεγάλης βουνοσειράς της Θερμής όπου έζησαν πολλοί ασκητές. ( Στρατής Ανδριώτης)
ΠΗΓΗ η ΛΕΣΒΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ
Γιατί ο Απόστολος Φίλιππος είναι ο Ευαγγελιστής του καλού μηνύματος για τον Ελληνισμό μαζί με τον Απόστολο Ανδρέα;
Η αναφορά του κατά Ιωάννη Ευαγγελίου είναι εξόχως καθαρή : «῏Ησαν δέ τινες ῞Ελληνες ἐκ τῶν ἀναβαινόντων, ἵνα προσκυνήσωσιν ἐν τῇ ἑορτῇ. Οὗτοι οὖν προσῆλθον Φιλίππῳ τῷ ἀπὸ Βηθσαϊδὰ τῆς Γαλιλαίας, καὶ ἠρώτων αὐτὸν, λέγοντες· Κύριε, θέλομεν τὸν ᾿Ιησοῦν ἰδεῖν. Ἔρχεται Φίλιππος, καὶ λέγει τῷ ᾿Ανδρέᾳ, καὶ πάλιν ᾿Ανδρέας καὶ Φίλιππος λέγουσι τῷ ᾿Ιησοῦ. Ὁ δὲ ᾿Ιησοῦς ἀπεκρίνατο αὐτοῖς λέγων· ἐλήλυθεν ἡ ὥρα, ἵνα δοξασθῇ ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου» . Το ενδιαφέρον σ΄ αυτήν την Ευαγγελική αναφορά δεν είναι τόσο η συνάντηση αυτή καθ΄ αυτή όσο η απάντηση του Ιησού... Ελήλυθεν η ώρα ,ίνα δοξασθεί ο Υιός του Ανθρώπου »
Γιατί ο Απόστολος Φίλιππος μέχρι σήμερα και εις τους αιώνες θα φωνάζει και θα μας λέει ΕΡΧΟΥ και ΙΔΕ;
«Ευρίσκει Φίλιππος τον Ναθαναήλ και λέγει αυτώ όν έγραψε Μωϋσής εν τω νόμο) και οι Προφήται, ευρήκαμεν Ιησούν τον υιόν του Ιωσήφ τον από Ναζαρέτ» (Ίωάν. α', 46). Ναθαναήλ φίλε μου,
Και δεν ήταν μόνο μια έκφραση χαράς τα λόγια του Φιλίππου «Ευρήκαμεν». Ήταν και κάτι άλλο. Ήταν μια πρόσκληση. Πρόσκληση να γνωρίσει κι ο φίλος του τη χαρά του και να την δοκιμάσει. Κι όταν πάλι ο φίλος του Ναθαναήλ με κάποια επιφύλαξη του πρόβαλε το γνωστό: «Εκ Ναζαρέτ δύναται τι αγαθόν είναι»; Μα από τη Ναζαρέτ, την πόλη της αμαρτίας και της διαφθοράς, είναι δυνατό να βγει κάτι το καλό, ο Φίλιππος δεν τα χάνει. Με απόλυτη βεβαιότητα σε ό,τι λέγει, του άπαντα: «Έρχου και ίδε». Φίλε μου, έλα κι εσύ να δεις με τα μάτια σου και να αντιληφθείς μοναχός σου αυτό που σου λέω. Να βεβαιωθείς δηλαδή και να πιστοποιήσεις και σε άλλους, ότι ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ είναι αυτός που περιμέναμε, ο Μεσσίας, ο Σωτήρας των ανθρώπων. Πλησίασε τον Χριστό και σε λίγο διαπίστωνε κι ο ίδιος κι ομολογούσε με την περίφημη φράση «ραββί, συ ει ο υιός του Θεού, συ ει ο βασιλεύς του Ισραήλ» το πιστεύω του.https://www.pigizois.gr/kiprioi_agioi/filipos_apostolos.h
Τελειώνω με ένα μεγάλο Ευχαριστώ στην αείμνηστη κυρία Μαρία Τσολάκη που μας προέτρεψε με το δικό της " ΕΡΧΟΥ και ΙΔΕ" να κάνουμε το προσκύνημα αυτό , να μάθουμε πολλά και να κάνουμε το ΝΗΣΙ αυτό των Πολλών Αγίων δεύτερη ή μάλλον πρώτη πατρίδα μας .
Τόσα χρόνια παρακολουθούμε τις γεωπολιτικές εξελίξεις σε σχέση με την Λέσβο, όμως ιδιαίτερα τώρα αισθανόμαστε ανήσυχοι για αυτά που ετοιμάζουν οι Τούρκοι, έστω και αν το παίζουν τουρίστες και επενδυτές .
Δεν έχουμε τίποτε με τον λαό τους, αλλά με τα άγρια ιστορικά ένστικτα τους.
Δεν θα πούμε αλλά, γιατί υπάρχουν εδώ μέσα χειρότεροι και από τους Τούρκους .
Δρ.Κωνσταντίνος Βαρδάκας