Γράφει ο Δρ.Κωνσταντίνος Βαρδάκας
Στο άρθρο " Απάντηση επί Οικουμενισμού..." βλ https://www.romfea.gr/katigories/10-apopseis/63499-apantisi-epi-oikoumenismoy
Αναφέρεται ότι :
Και γ) μιας και η όλη συζήτηση αφορμήθηκε από τον κοινό εορτασμό και το θέμα των σύγχρονων ανθενωτικών και ενωτικών, θα ήθελα να κοινοποιήσω κάτι που πιθανώς αγνοοείται από τους πολλούς: ο τοις πάσι γνωστός άγιος Ραφαήλ ήταν ανθενωτικός και γι’ αυτό εξορίστηκε από τον τελευταίο βυζαντινό αυτοκράτορα στο νησί της Λέσβου.
Αρνιόταν να συλλειτουργήσει με τους Λατίνους και αυτό του έδωσε άλλα δέκα χρόνια ζωής και την παγκόσμια αναγνώρισή του λόγω του μαρτυρίου του.
Άλλως, προφανώς δεν θα μάθαινε κανείς την ταυτότητά του, διότι πιθανότατα θα ήταν ένα ακόμη πτώμα ανάμεσα στα πολλά κατά τη φρικτή εκείνη και αποφράδα μέρα της Άλωσης…
Ποιος σας είπε ότι ο Άγιος Ραφαήλ εξορίστηκε στη Λέσβο από τον τελευταίο βυζαντινό αυτοκράτορα ;
Γιατί δεν ανατρέχετε στην αρχική πηγή των γραπτών του Φώτη Κόντογλου στο ιστορικό πλέον έργο του " Σημείον Μέγα " που είναι και η αυθεντική πηγή στο συναξάρι των Νεοφανών Αγίων της Θέρμης της Λέσβου Αγίου Ραφαήλ , Νικολάου και Ειρήνης ;
Γιατί μπερδεύουμε τους πιστούς ;
Σε γενικές γραμμές
Ο Άγιος Ραφαήλ μετά την άλωση της Πόλης βρέθηκε σε κάποιο σημείο της ακτογραμμής της Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης .
Θεία Νεύση συναντάει εκεί τον Διάκονο Άγιο Νικόλαο που με την πολεμική αντάρα προς στιγμή χάθηκαν μεταξύ τους .
Από αυτό το μέρος επιβιβαζόμενοι με άλλους πρόσφυγες σε καίκι διαπλέουν το Βόρειο Αιγαίο και φτάνουν στο λιμανάκι της Θέρμης της νήσου Λέσβου στις 5 Μαρτίου του 1454 κρατώντας στην αγκαλιά τους την θαυματουργή εικόνα της Υπεραγίας της Θεοτόκου
Εκεί με την καθοδήγηση του προεστού του χωριού Βασιλείου και του Θεόδωρου του δασκάλου ( μετέπειτα συμμαρτύρησαν με τους Αγίους ) εγκαθίστανται στο αναστηλωμένο μοναστήρι του Γενεθλίου της Υπεραγίας Θεοτόκου στον ένηπτο λόφο των Καρυών για να συνεχίσουν τους ασκητικούς αγώνες τους μέχρι της Αγίας μαρτυρικής τελευτής τους .
Όλα αυτά τα λέει ο ίδιος ο Άγιος στους πρώτους μάρτυρες ντόπιους χωρικούς της Θέρμης που συμμετείχαν στο Παράδοξο Συναξάρι της ανεύρεσης των Ιερών Λειψάνων του το 1959 και αναλυτικά τα γράφει η πένα του κυρ.Φωτη Κόντογλου .
Ευτυχώς που στο παραπάνω άρθρο χαρακτηρίζουν τον Άγιο Ραφαήλ ανθενωτικό και ουσιαστικά αντιοικουμενιστή.
Γιατί πριν χρόνια πάθαμε σόκ, όταν κάποιος ανέφερε με ιστορικούς αναχρονισμούς ότι ο Άγιος Ραφαήλ συμμετείχε στην Σύνοδο της Φερράρα και υπέγραψε το μνημόνιο της Ένωσης ως συνοδός αξιωματικός της αποστολής των Βυζαντινών εκεί. Αν ήταν δυνατόν...
Όταν μου το ανέφεραν αυτό φίλοι, λυπήθηκα σφόδρα γιατί ο συγκεκριμένος που τα είπε αυτά, είναι γνωστός και δημοφιλής ιερέας.
Το άφησα απλά στο μυαλό μου και στην προσευχή μου, αλλά λίγες ώρες μετά κατά το ξημέρωμα " τσούπ" έμπροσθεν μου ο Άγιος Ραφαήλ, να μου κουνάει το δάκτυλο και να μου λέει : μη τυχόν και δεν απαντήσεις!!!
( ανοίγουμε παρένθεση : μετά από καιρό ήρθε ένας φίλος δάσκαλος από την Ιθάκη και όταν του ανέφερα το γεγονός μου είπε, ότι αυτήν την φράση την χρησιμοποιούν στην Ιθάκη κατά συνήθεια, όταν θέλουν να επιστήσουν την προσοχή σε κάτι )
Δεν είχα άλλη επιλογή αδελφοί από το να απαντήσω και φυσικά να στενοχωρήσω τον κληρικό αυτό, μήπως τυχόν διορθωθεί αυτή
η πλάνη. Στο τέλος μάλιστα του εξήγησα τι μεσολάβησε και ΠΟΙΟΝ είδα .
Δεν γνωρίζω αν τα πίστεψε αυτά και αν διόρθωσε το ιστορικό αυτό λάθος που μπορεί να το άντλησε από τα πολλά που γράφονται για τον Άγιο Ραφαήλ .
Τουλάχιστον εγώ απάντησα και είμαι εντάξει απέναντι στον Άγιο αυτόν που υπερφυώς οπτάνεται τοις κράζουσι , όπως λέει και το απολυτίκιο του.
Αληθώς Ανέστη ο Κύριος
Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας