Τετάρτη 9 Μαρτίου 2022

το έργο του Ευαγγελιστή Λουκά , το σέμνωμα της Ελλάδος , η ΠΑΝΑΓΙΑ η Μεγαλοσπηλαιώτισσα επέστρεψε στο σπίτι της για να μας προστατεύει σε δίσεκτους καιρούς.

 

Ρεπορτάζ για το kalavrytanews.com Νίκος Κυριαζής


Μετά από 27 μήνες, επέστρεψε σήμερα 9 Μαρτίου 2022 στην Ιερά Μονή Μεγάλου Σπηλαίου η Ιερά και Θαυματουργή Εικόνα της Παναγίας της Μεγαλοσπηλαιώτισσας, αφού ολοκληρώθηκαν οι εργασίες συντήρησης από την Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού.

Η υποδοχή

Η Μεγαλοσπηλαιώτισσα έφτασε σήμερα το μεσημέρι με όχημα του Υπουργείου Πολιτισμού συνοδεία αντιπροσωπείας των συντηρητών της Εφορείας Αρχαιοτήτων. Στην είσοδο της Ιεράς Μονής της Εικόνα την υποδέχθηκε ο Μητροπολίτης Καλαβρύτων κ΄ Αιγιαλείας κ.κ. Ιερώνυμος, ο Μητροπολίτης Κοζάνης κ.κ. Παύλος, ο Μητροπολίτης πρώην Καλαβρύτων κ' Αιγιαλείας κ.κ. Αμβρόσιος, ο Δήμαρχος Καλαβρύτων κ. Αθανάσιος Παπαδόπουλος, ο καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Καλλίνικος συνοδεία των μοναχών της Μονής, ο καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Αγίας Λαύρας Ευσέβιος συνοδεία μοναχών της Μονής, ο πρωτοσύγκελος της Ιεράς Μητροπόλεως Ιωακείμ Βενιανάκης, ο Γενικός Αρχιερατικός Επαρχίας Καλαβρύτων πρ. Κωνσταντίνος Μητρόπουλος, ο Αρχιερατικός Καλαβρύτων πρ. Χρήστος Μπίρμπας, Ιερείς της Μητροπόλεώς μας και εκπρόσωποι της τοπικής Αστυνομίας και Πυροσβεστικής.

Η υποδοχή έγινε σε κλίμα συγκίνησης, ψαλμωδιών και κωδωνοκρουσιών, με τον Μητροπολίτη μας κ. Ιερώνυμο να ευχαριστεί την Υπουργό Πολιτισμού κα Μενδώνη, την Εφορεία αρχαιοτήτων, τους συντηρητές και όλους όσους συνέβαλλαν στο άριστο αποτέλεσμα της συντήρησης της Ιεράς Εικόνας. Ο Μητροπολίτης μας, με δάκρυα στα μάτια και σε ένδειξη ευγνωμοσύνης και τιμής στην Παναγία μας, έβγαλε το εγκόλπιό του και το εναπόθεσε στην Ιερά Εικόνα!

Στις 4μμ θα τελεστεί Ιερά Παράκληση και το βράδυ (8μμ) Ιερά Αγρυπνία.

Οι εργασίες

Η εφορεία αρχαιοτήτων Αχαΐας με στόχο την τεχνολογική διερεύνηση και κατανόηση του αντικειμένου και εν συνεχεία τη συντήρηση της εικόνας απευθύνθηκε στη διεύθυνση συντήρησης αρχαίων και νεωτέρων μνημείων. Η εικόνα έχει μήκος 1,09μ πλάτος 0,65μ και πάχος 11εκ. στο κεντρικό τμήμα του ξύλου υπάρχει κοίλωμα όπου εντοπίζεται το κυρίαρχο θέμα της εικόνας η ανάγλυφη παράσταση της Παναγίας της βρεφοκρατούσας χρονολογείται τον 13ο αιώνα

Εργάσθηκαν

Γιώργο Βάκρινος, ιατρός ακτινολόγος Διευθυντής του τομέα διαγνωστικής και επεμβατικής ακτινολογίας της Ευρωκλινικής Αθηνών .

Θανάσης Καραμπότσος συντηρητής αρχαιοτήτων και έργων τέχνης μέλος του ειδικού τεχνικού εργαστηριακού προσωπικού στο τμήμα συντήρησης αρχαιοτήτων και έργων τέχνης της σχολής εφαρμοσμένων τεχνών και πολιτισμού του ΠΑΔΑ.

Δρ Δέσποινα Καβουσανάκη χημικός στο ινστιτούτο Parks του Καναδά

Δρ Καλλιόπη Κουζέλη χημικός προϊσταμένη της διεύθυνσης έρευνας και τεχνικής υποστήριξης μελετών και έργων αναστήλωσης και Σταυρούλα Ψυχογιοπουλου γεωλόγος υπάλληλος της ΔΕΤΥΜΕΑ

Δρ Χριστίνα Μαργαρίτη συντηρήτρια αρχαιοτήτων και έργων τέχνης προϊσταμένη του τμήματος εφαρμοσμένης έρευνας της ΔΕΤΥΜΕΑ

Γιάννης Ματαράγκας συντηρητής αρχαιοτήτων και έργων τέχνης ΔΣΑΝΜ

Η Θαυματουργή Ιερή Εικόνα

Η Θαυματουργή Ιερή Εικόνα της «Παναγίας της Μεγαλοσπηλαιώτισσας, κατέχει εξέχουσα θέση μεταξύ των ιερών κειμηλίων της Μονής. Είναι έργο του Ευαγγελιστή Λουκά (μία εκ των τριών που δημιούργησε και σώζονται μέχρι σήμερα). Σύμφωνα με αξιόπιστες ιστορικές μαρτυρίες, ο Ευαγγελιστής Λουκάς, μετά τον θάνατο του Απ. Παύλου, έδρασε, όπως και ο Απ. Ανδρέας, στην Αχαΐα, όπου πιθανότατα συνέγραψε το θαυμάσιο Ευαγγέλιό του και τις αριστουργηματικές «Πράξεις των Απόστολων».

Όταν λοιπόν ήρθε στη Αχαΐα έφερε μαζί του από την Παλαιστίνη και την συγκεκριμένη Ιερή Εικόνα (ευλογημένη από την ίδια την Παναγία) την οποία αργότερα δώρισε στους πρώτους χριστιανούς. Την εποχή των διωγμών αυτοί κατέφυγαν για ασφάλεια στο Σπήλαιο όπου και την έκρυψαν. Όταν οι ίδιοι πέθαναν ή φονεύθηκαν για τον Χριστό, η Εικόνα παρέμεινε στο Σπήλαιο μέχρι που ανακαλύφθηκε κατά τον θαυμαστό τρόπον από την Αγία Ευφροσύνη. Είναι ανάγλυφη, πάχους τριών πόντων και πλασμένη από κερί, μαστίχα και άλλες ύλες. Φέρει εσθήτα (φόρεμα) χρωματισμένη και χρυσά διαγράμματα.

Από τις πολλές πυρκαγιές έχει αμαυρωθεί. Το σώμα της Παναγίας είναι στραμμένο δεξιά, με κεκλιμένη την κεφαλή προς τον Υιόν της, κρατώντας τον στο δεξί χέρι (Δεξιοκρατούσα), ο οποίος με το αριστερό του χέρι κρατεί ελαφρά την αριστερή παλάμη της Μητρός Του, ενώ με το δεξιό κρατάει το Ευαγγέλιο. Δεξιά και αριστερά της κηρόπλαστης Εικόνας παρίστανται, μετά φόβου άγγελοι. Στις τέσσερις γωνιές της Εικόνας δεξιά εξαπτέρυγα Σεραφείμ και αριστερά πολυόμματα Χερουβείμ.